Ung Kommunikation - ett sista blogginlägg

Projektet Ung Kommunikation avslutas nu efter drygt 5 år. Slutrapporten är lämnad till KK-stiftelsen och slutkonferensen är genomförd. Ett spännande och fascinerande utvecklingsarbete upphör. Ett viktigt redskap under hela tiden har varit denna blogg. Det första inlägget publicerades den andra februari 2006. Nu är det dags för det sista.

I slutrapporten skriver vi så här:
"Förståelsen av begreppet digital kompetens har fördjupats hos lärarutbildarna under de fem år projektet har verkat. Den grundläggande visionen om betydelsen av den unga kommunikationen var en viktig drivkraft i projektet. Förståelse och erfarenheter av att organisera undervisning och lärande på nya sätt har utvecklats ur innovativa och kreativa försök såväl inom som utom lärosätena."

Alldeles enkelt var inte vårt koncept, där den unga kommunikation sattes i centrum som en väg att förändra lärarutbildning. Tidigt fick vi kritik för att vara lite för naiva. Men att vara naiv i den positiva betydelsen (oskuldsfull och lite barnslig) innebär att vara nyfiken och att förutsättningslöst våga prova nya vägar för att på det sättet bli kreativ och innovativ. Idag är det kanske än viktigare med tanke på den snabba teknikutvecklingen, förändrade medievanor och inte minst den växande betydelse de informella lärmiljöerna har. Det finns egentligen ingen som kan sägas vara expert. Vi är alla nybörjare i det digitala samhället och det fordras perspektiv från olika håll. Detta innebär inte att vi ska skölja ut barnet med badvattnet. Djupa kulturella och kunskapsmässiga erfarenheter är också en förutsättning för att kunna värdera de erfarenheter vi skapar.

Under slutkonferensen visade det sig också att det finns en bred kompetens från vårt projektarbete att bygga vidare på. I slutrapporten uppmanar vi ansvariga beslutsfattare att ta vara på detta.

Debatten och diskussionen om utbildningens betydelse fortsätter. Nu senast med två intressanta rapporter. UNESCO formulerar ett program för medie- och informationskunskap (MIL, Media- and Information Literacy, Curriculum for Teachers) där viktiga generella färdigheter och kunskaper lyfts fram och formuleras. OECD publicerar undersökning om digitala läsvanor där komplexiteten i detta läsande betonas. Man betonar att god digital läsförmåga förutsätter god grundläggande läsfärdighet. Det är alltså inget motsattsförhållande utan snarare ett växelspel mellan traditionell och digital läsning. Viktigt att arbeta med båda för att den digitala klyftan inte ska öka.

Diskussionen inom ramen för Ung Kommunikation avslutas nu. Material från projektet och slutkonferensen finns på respektive webbplatser och kommer att finnas där under hösten.

Jag vill tacka alla som varit aktiva i projektet, i ledningsgrupp, i temagrupper och i andra aktiviteter. Självklart också ett tack till lärosätena Linnéuniversitetet (tidigare Växjö universitet och Högskolan i Kalmar) och Blekinge Tekniska Högskola och till KK-stiftelsen för finansiering under denna långa projekttid. Slutligen vill jag också tacka alla externa samarbetspartners som givit viktiga bidrag till projektets frågor.

Väl mött i andra sammanhang.

Lennart Axelsson
projektledare


Kommentarer
Postat av: Lennart Lundberg, UPE, Linnéuniversitetet

"ett sista blogginlägg" låter lite dramatiskt :)

Men det viktiga är väl att det INTE är det sista inlägget i denna komplexa väv av aktiviteter för att driva på i frågan! Där har vi alla ett ansvar; alltifrån regeringen, svenskt näringsliv, OECD, SUHF, universitetsledning, UPE, privata aktörer, politiker, rektorer och enskilda lärare och kanske framför allt de som blir "utsatta" för detta: Elever och studenter! (ursäkta om jag glömde någon)

/Lennart Lundberg

2011-07-04 @ 10:15:29
Postat av: Lennart Axelsson

Precis. Diskussionen måste fortsätta. Men inte i denna blogg :).

2011-07-06 @ 17:16:50
Postat av: Øystein Johannessen

Takk for blogginnlegg, Lennart. Jeg håper at dette ikke blir det siste blogginnlegget. Det har vært en stor glede å følge arbeidet dere har gjort fra dere presenterte dere første gang i mai 2005, via Sakkunniggruppen og gjennom prosjektets operative faser. Ung Kommunikation har gitt et meget viktig bidrag til forståelsen og utviklingen av digital kompetanse i Norden.



Takk innsats og innsikt. Lykke til videre og vi høres ved neste korsvei.



Øystein Johannessen

Överdomare

Postat av: pripheple

sklepy internetowe webbutik är förvisso en svår , tidskrävande och kostsam uppgift . Även tanken på att så många oerfarna användare som försöker att passera sin verksamhet till webben når för ljudet kan vara helt tvärtom !
Om du vill veta om det , nu kan du besöka vår hemsida och se vårt förslag . Du hittar den bland annat butiker på beställning kunder , baserat på vår CMS-system eller också bygger huvudsakligen på ett helt nyskapande och originella metoder skrivna på begäran av kunder , med vilka vi arbetar .
Du behöver inte betala mycket för att få online shop med alla de viktigaste funktionerna . Som vårt CMS -system som gör att online -butiker för att förbereda är byggt i flera år och är helt modulärt , och bara upp till dig vad du betalar för . Den förlängda versionen av ett generiskt få tillgång till den fullständiga dämpande sin kundbas , möjlighet att själv lägga till produkter , produktbeskrivningar , bilder och förbereda stora reklamkampanjer , tillgång till en virtuell kundvagn, ett omfattande system för betalningar och mycket , mycket mer som är likartad . De mest stympade versioner , är konsumenten helt enkelt en möjlighet att bekanta sig med utbudet och uttrycker en önskan att köpa en viss produkt .
Med oss , sklepy internetowe du kommer att kunna skapa en webbplats helt anpassad till dina behov och ekonomiska möjligheter . Viktigast av allt, i alla möjliga tid kan kasta i en annan funktion , om någon, det är en nödvändighet . Vi erbjuder också regelbunden övervakning av hur hela systemet . Om du är intresserad av det nu , kontakta oss !


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback