Torrsim i matematik

Katrin Lindwall skriver på sin blogg En hel del matematik om vikten av motivation och förståelse. Hennes dotter blir inte stimulerad av den "torrsimsmatematik" som tillämpas i skolan. Hon hänvisar till en intressant artikel av Peter Gärdenfors, publicerad i Sydsvenskan tidigare i vår. Jag känner igen det som Katrin skriver i det mina egna barn upplevt. De är vuxna nu och har lämnat skolan, är kreativa och hittar sin väg i livet, men inte inom matematikens område. Hur länge dröjer det innan vi får en Wow-faktor i matematikundervisningen?

Jag läser i söndagens DN (tyvärr inte i nätupplagan) om att jakten på morgondagens teaterpublik börjat . Enligt Benny Fredriksson, chef för Stockholms statsteater består publiken där till 74 % av kvinnor. Medelåldern är stigande, strax under 60. "Vi borde lära oss av idrotten hur vi lockar en manlig publik", säger Benny Fredriksson. Om man tittar på ansökningssiffrorna till lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet (som inte på något sätt skiljer sig från andra lärarutbildningar) kanske fler borde lära av idrotten:

Biologi mot gymnasiet: 0 sökande som förstahandsval.
Kemi mot gymnasiet: 0 sökande
Fysik/matematik mot grundkolans senare år och gymnasiet: 1 sökande
Matematik mot grundskolans senare år och gymnasiet: 7 sökande

Att jämföras med:

Idrott mot grundskolans senare år och gymnasiet (Campus Växjö): 44 sökande som förstahandsval
Idrott, rörelse och hälsa mot grundskolans senare år och gymnasiet (Campus Kalmar): 34 sökande

Kan det ligga något i Peter Gärdenfors tal om motivation och förståelse?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback