Fler erfarenheter från temagruppen "Barns tidiga språk- och matematikutveckling med bilden som utgångspunkt"

Efter det första inlägget om gruppen skickade jag ett mail till dem och fick svar från Lena Sandberg i Emmaboda. Mycket har ändrats genom projektet och de har fått en känsla av att ingenting är omöjligt, och att det bara gäller att våga prova.

Arbetet i gruppen upplevdes som viktigt både för att utveckla projektdeltagarna och för att ge de yngre barnen fler infallsvinklar på IT.

Under och efter gruppens arbete har fler i gruppen börjat använda IT, både de som inte var aktiva tidigare och de som redan var intresserade. De fick tillfälle till kurser via AV-media, och har vidareförmedlat kunskaper både till barnen och till lärarstudenter, och tagit emot lärarstudenter på VFU.

De vill lyfta fram att även små barn kan arbeta aktivt med bild, text och ljud vid en dator, och även möjligheterna till forskning vid datorn, i och med att det är lätt att spela in barn som interagerar med datorn, och göra studier av bland annat barnens kommunikation med varandra och med vuxna.

En del kontakter har knutits med forskningsenheter vid Linnéuniversitetet, bland annat angående barns tidiga symbolförståelse.

/Simon Winter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback