Erfarenheter av temagruppen "Barns tidiga språk- och matematikutveckling med bilden som utgångspunkt"

Den här gruppen är ett bra exempel på ett småskaligt projekt där man med relativt små resurser kunnat pröva att integrera den egna verksamheten med digital teknik, utifrån verksamhetens förutsättningar kompletterat med lite utrustning (i princip en interaktiv skrivtavla datorer, digitalkameror och en dataprojektor) och en del utbildningsinsatser.

Tretton anställda på förskolan Regnbågen i Emmaboda deltog och hade även en hel del kontakter med lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet i Kalmar.

När jag tittar på det som betecknas som ett utkast till slutrapport (men som är det senaste jag har fått tag på) så finns det många bra och enkla exempel på hur digital teknik kan användas även för förskolebarn, för att förstärka barnens verklighetsuppfattning och deras känsla av lokal förankring -- som att ta bilder på hus och annat i närområdet och sätta upp bilderna på en karta. (Det går att göra med analog teknik, men blir så mycket lättare med digital.)

Tillgången till strömmande media i form av filmer från AV-Media framhålls, men jag hittar inga exempel på mer interaktiv användning av den interaktiva skrivtavlan.

I temagruppen har man stött på flera av de återkommande problemen i den här sortens projekt: etiska frågeställningar i form av vad man får lägga ut på nätet, samt föräldrar som är tveksamma till publicering. Detta är ju väl förståeligt, dels eftersom det inte finns några rimliga riktlinjer att förhålla sig till, dels eftersom teknikutvecklingen är så snabb.

Som exempel har bildigenkänningsteknikerna nu kommit väldigt långt. En sak som händer är att bilder som läggs ut hamnar på olika ställen på nätet, en annan att personer som finns på bilderna känns igen av automatiska program som etiketterar bilderna med metadata, exempelvis vem personerna är.

Fler reflektioner kommer i nästa inlägg om gruppen.

/Simon Winter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback