Skolministeriet om digitala medier

I förra veckan handlade Skolministeriet om hur sociala medier används i skolan och lärares inställning till nätet. Glädjande, säger Mikael IselowMultimediabyrån och ansvarig för PIM, att fler och fler lärare både inser det nödvändiga i och tycker det är spännande att i högre utsträckning använda IT i skolan. Det är oftare organisation och struktur som hämmar utvecklingen.

Lotta Lekander, lärare på Fjällskolan i Göteborg och Sandra Wissting, bloggare, lärare och e-utvecklare från Nacka kommun talade klokt om möjligheterna, utan att göra det speciellt krångligt. Exempelvis genom att använda blogg når man helt andra effekter än traditionella metoder. Relevans, aktualitet och rolig skolundervisning är ytterligare motiv till användningen. Men det är du som ansvarig lärare som väljer när det passar, det finns inget självändamål med tekniken.

Tomas Linderoth, doktorand och bloggare vid Högskolan i Väst och Göteborgs universitet talade också om relevans och han betonade inte minst lärares kompetens. Många lärare känner att de ligger långt efter barn och ungdomar i kompetens, men de kan och känner de verktyg som finns på internet utifrån ett nöjes- och fritidsperspektiv. Vad vi lärare bör göra och som fler och fler gör idag, är att få barn och ungdomar att också kunna använda nätet för kunskapsutveckling.

Anne Bamsford menade i Pedagogiska Magasinet att det inte är undervisning i konst i sig som ger positiva resultat. Det är vad du gör av undervisningen, om positiva resultat ska uppnås. Samma sak gäller för IT, det är inte tekniken i sig som ger de goda resultaten utan hur den används. Så är det naturligtvis med all undervisning, det är inte boken, metoden eller ämnet i sig som ger resultaten. Det är hur du som lärare förvaltar ditt uppdrag.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback