Detta har (bl.a.) hänt

Sitter på tåget från Köpenhamn till Odense med snabb och hållbar internetuppkoppling och förundras över att det ska vara så svårt att ordna uppkoppling på tåget mellan Växjö och Köpenhamn. Den mobila uppkopplingen fungerar dåligt och någon annan möjlighet till uppkoppling via tåget finns inte. Jag är på väg till Danmarks stora utbildningsmässa, Uddannelsesforum 2009. Marcelo Milrad och jag kommer att hålla en presentation där vi tar upp våra erfarenheter av utvecklingsarbete med sociala medier och mobilt lärande.

Har varit en öde blogg en tid nu. Ibland tvingas man till hårda prioriteringar. Ändå är bloggen mitt redskap för att ge service åt er läsare, som är intresserade av de frågor vi arbetar med i projektet, men också för mig själv för att få koll på vad som händer i denna bitvis mycket stressande värld. Nedan följer en kort resumé över en del av de gångna veckornas aktiviteter.

Den 20 oktober besökte jag Carlsson skola i Stockholm för en föreläsning om den unga kommunikationen och deras och kanske framförallt lärarnas förhållande till ny teknik. Det intressanta är att se vilken spridning det finns i kompetens ute på skolorna. Många lärare är i dag kunniga och känner den virtuella världen, men fortfarande finns en stor grupp, troligen en majoritet, som dels är osäkra på den roll de har i ett sammanhang där lärande och teknik har betydelse, dels känner osäkerhet inför den konkreta hanteringen av den nya tekniken. Däremot finns en stor trygghet och säkerhet i den traditionella rollen som lärare, både utifrån ett socialt patos och ämneskunnighet. Så steget att brygga över denna osäkerhet i förhållande till tekniken kan inte vara så stort. Det gäller att hitta just de möjligheter som just mitt ämne eller verksamhetsområde erbjuder. Sedan finns, som en aktiv gymnasielärare i vårt projekt brukar säga, ingen väg tillbaka.

I förra veckan följde jag upp föreläsningen för AUO-studenter från tidigare i höstas. Vi begärde reflektioner på föreläsningen, men eftersom dessa inte låg inom det examinerade området så blev responsen väldigt tunn. Studenter är rationella och väljer sina prioriteringar. De frågor som kom upp var dock mycket intressanta, barn och datorer, språkutveckling och SMS och Facebook som arena för läraruppdraget. Studenterna är i inledningen på en lång utbildning och förhoppningen är att de kontinuerligt kommer att möta dessa frågor. Ju närmare yrkesintroduktionen kommer desto starkare kommer kraven på relevans i det som tas upp och diskuteras i utbildningen.

Den 27 oktober ordnade Regionförbundet och framförallt AV-Media en studiedag för lärare från förskoleklass till gymnasium kring frågan om digital kompetens. Det var ett initiativ som uppkom vid den regionala konferens, mötesplats Södra Småland, som ordnades i oktober förra året. Syftet är att låta lärare möta lärare som aktivt utvecklat sin undervisning i perspektiv av den digitala utvecklingen. Bo Dahlbom inledde på förmiddagen med en bitvis provocerande, men ändå tänkvärd föreläsning. Bland annat ställde han sig frågande till varför just skolan och sjukvården är de verksamheter som sist anammar möjligheterna med den nya tekniken. Överallt i samhället finns en, ofta hårdhänt övergång (jämför bibliotekarier eller grafiker) till ett arbete som kräver goda kunskaper i olika typer av tekniska system. Att döma av det intresse och de diskussioner som uppstod både efter Bo Dahlboms föredrag och de seminarier som följde, så finns gott hopp om utvecklingen i regionen. Förhoppningen är också att denna konferens inte bara blir en engångsföreteelse utan ett årligt återkommande inslag i kompetensutveckling för lärare. Vi bör till nästa år sikta på att också få med lärarutbildare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback