Träff med temagrupper

Igår träffade jag representanter för tre temagrupper, Att skriva sig till läsning, Det vidgade textbegreppet och Barns tidiga språk- och matematikutveckling med bilden som utgångspunkt. De två första har avslutat sitt temagruppsarbete och den tredje gruppen har nyligen startat. Tanken med mötet var att utbyta idéer, jämföra erfarenheter och se på vilket sätt det kan finnas stöd för fortsatt utveckling.

Det var en grupp erfarna förskollärare, lärare och lärarutbildare som möttes och det var både spännande och roligt att lyssna till deras erfarenheter. Den nya temagruppen arbetar på en förskola i Emmaboda kommun och de redovisade hur de nu på ett mycket mer medvetet sätt börjat använda digitalkamera både som ett sätt att dokumentera verksamheten och som pedagogiskt verktyg där barnen, t.o.m. tvååringar, använder kameran.

De förskollärare och lärare som arbetat med att skriva sig till läsning redovisade sina erfarenheter och precis som Sandvikenlärarna (se blogginlägg från den 9 juni) var de väldigt positiva till resultaten. I Alvesta kommun kommer man nu efter tre år att utvärdera erfarenheterna från samtliga förskoleklasser som arbetat på detta sätt. Britta Herder redovisade hur hon tar upp detta vid lärarutbildningen i Växjö i kurser i svenska mot de tidiga åren. Nu finns också en forskningsansats. Ann-Marie Folkesson och Lena Swalander från Högskolan i Kalmar har fått forskningsmedel för att undersöka datorns betydelse i läsinlärningsprocessen. I temagruppen finns gott om förskollärare och lärare som är intresserade av att bidra med empiriska data.

Flera av lärarna i temagruppen Det vidgade textbegreppet har fortsatt och utvecklat sitt arbete. De redovisade betydelsen av den grundläggande utbildningen i Photostory som gavs av AV-Media i början av temagruppsarbetet . Målsättningen var att alla pedagoger skulle med och det fortsatta stödet och diskussionerna var viktiga. Men när väl den första osäkerheten släppte så har man av egen kraft kunnat gå vidare och hittar ständigt nya möjligheter. Skolornas hemsidor uppdateras regelbundet. Föräldrar och andra anhöriga har fått mycket större tillgång till skolans arbete. På Angelstadskolan i Ljungby man använder en egen wiki för samarbete med en skola i Danmark och voki för att göra hemsidan lite mer spännande. (Mer information om wiki och voki finns i en artikel i Datorn i Utbildningen).

Avslutningsvis diskuterade vi hur i kan få ytterligare spridning på det mycket spännande utvecklingsarbete som pågår.
Några förslag:

  • Samla gjorda examensarbeten. Det finns en hel del studenter som gjort relevanta examensarbeten och fler är på gång.
  • Lärare och förskollärare som deltagit i temagrupper tar gärna emot studiebesök av lärarstudenter eller pedagoger från andra skolor.
  • Man ställer också upp som föreläsare på skolor och i lärarutbildningens kurser.
  • Synliggöra detta och sprida information på hemsidan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback