Lite av varje från förra veckan

Förra veckan inleddes med en diskussion om ett samarbete kring naturvetenskap och teknik och veckan avslutades också med ett konkret exempel. I ett samarbete med RUC, regionalt utvecklingscenter gör vi en ansökan till Myndigheten för skolutveckling om att utveckla arbetet med naturvetenskap och teknik. Målsättningen är att erbjuda kompetensutveckling för lärare och skapa nätverk för vidare samarbete. Vi knyter detta arbete till en föreläsningsserie som kommer att pågå under hela året som RUC i huvudsak är ansvarig för. Ytterst är det här ett led i att öka intresset hos elever för de naturvetenskapliga och tekniska frågorna. Ett initiativ som redan tagits av Växjö kommun för att utveckla intresset är den teknikskola för flickor som genomförs för 13:e året i rad. Ung Kommunikation går nu också in i detta samarbete genom det arbete som Amulets genomför. I torsdags träffade vi två alldeles nyexaminerade lärare som vi knutit till arbetet. 36 flickor i åldern 12-15 år kommer under 5 dagar att få möta och prova på fenomen och frågeställningar som man arbetar med inom naturvetenskap och teknik.

Ytterligare aktiviteter

I måndags hade vi terminens sista ledningsmöte där vi följde upp vårens utvärderingsdiskussioner och planerade framåt. Vi initierar en analys av hur digital kompetens organiseras i yrkeslärarutbildningen. Vi kommer också att följa upp temagruppernas arbeten och se på vilket sätt arbetet kan fördjupas och implementeras i utbildningens olika delar. Vi fortsätter analysen av kursplaner, litteraturlistor och kursinnehåll. Med den nya webben i centrum planerar vi för nya informationsinsatser.

Lärarutbildningsnämnden (LUN) vid Växjö universitet har på sitt senaste möte (i tisdags) anslagit 100000 kr till strategiskt utvecklingsarbete i syfte att undersöka på vilket sätt digital kompetens kan bli en central del i utbildningen och hur dessa frågor kan integreras i fusionsarbetet med Högskolan i Kalmar. Ett viktigt ställningstagande som indikerar LUN:s aktiva intresse.

I tisdags hade vi också besök från Malmö högskola. Vi har vid flera tillfällen konstaterat att vi har liknande idéer när det gäller utveckling av digital kompetens. Vi försöker utveckla samarbetet, dels med RUC-Malmö som ansvarar för kompetensutveckling för skolområdet och dels med centret för innovation och utveckling som riktar sig mot övriga delar av samhället. I vid mening handlar samarbetet om att utifrån våra olika erfarenheter utveckla strategier för organiserad kompetensutveckling för lärare där digitala stödsystem som rationell databashantering och portfolio har avgörande betydelse.

I onsdags deltog jag på ett seminarium kring läs- språk- och skrivutveckling på Myndigheten för skolutveckling. Jag tog upp några av de utgångspunkter som ligger bakom vårt arbete i Ung Kommunikation. Två lärare från
Sandvikens kommun, Mona Wiklander och Ingegerd Stadell presenterade sitt spännande arbete med att utveckla läs- och skrivinlärning genom att på ett medvetet sätt använda datorer. Till datorer har man kopplat olika former av digitala stöd som t.ex. talsyntes. På detta sätt har man på ett enastående sätt lyckats stimulera men också effektivisera läs- och skrivundervisningen. Arbetet påminner i hög grad om det arbete som vår temagrupp ”Skriva sig till läsning” genomför. Intressant här är att det finns påfallande många skolor i landet som utvecklat dessa metoder med goda resultat, men där forskare i regel varit passiva och ointresserade. Här finns ett mycket gott exempel på en skolpraktik som utvecklas hela tiden och där forskningen verkligen borde finnas med för fördjupad analys, utveckling och spridning till lärarutbildning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback