Kompetenser före skolstart

I DN idag finns ett reportage från Öjaby förskola i Växjö. Under 20 års tid har förskolan på ett medvetet och lekfullt sätt arbetat med språkutveckling, framförallt att läsa och skriva. Det var den dåvarande rektorn Assar Thorsjö som startade verksamheten tillsammans med barnspråksprofessorn Ragnhild Söderbergh. Aktiviterer som görs kopplas till ordbilder genom skrivna lappar. Personalen skriver, men barnen får börja när de vill att själva forma ord. Allt görs på ett lekfullt och inspirerande sätt. Det är en fantastisk verksamhet som har utvecklats under åren.

Som beskrivs i artikeln är aktivteterna inte helt okontroversiella. Det råder delade meningar bland forskare:

Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm, anser aktiviteterna vara skadliga:

"Systematisk läs- och skrivinlärning vid sju års ålder är det optimala. Det förskolan bör satsa på är det talade språket. Jag säger inte att en tvååring inte kan lära sig läsa, men risken är att de misslyckas. Förskolan är så viktig att den inte bör bygga på eldsjälspedagogik", säger han enligt DN.

Men det finns andra forskare bl.a Mats Ekholm som är av annan uppfattning:

"Vi lever i dag i en textvärld. Låt barnens vilja och motivation avgöra när det är dags att börja. Om man sätter i gång med en exercisartad läsinlärning så riskerar man att döda intresset på vilken fyraåring som helst. Men det finns så många lekfulla sätt som man är duktig på i förskolan."

Hör inte denna fråga ihop med frågan om vilka kompetenser barnen har med sig när de börjar skolan. Det är inte bara i förskolan som ett lekfullt lärande sker. Carina Fast från Uppsala universietet beskriver i sin avhandling hur barn i olika verksamheter skaffar sig kompetenser som de har med sig när de börjar skolan, men som skolan inte är så bra på att hantera. Man får hoppas att de kompetenser som personalen vid Öjaby förskola lockar fram i stimulerande lekar får en uppföljning i skolans värld.

Appropå Carina Fast så är det nu klart att hon kommer till Växjö den 11/10 i ett samarbete inom Ung Kommunikation och speciellt med temagruppen Att skriva sig till läsning med dator.

Kommentarer
Postat av: Simon

Jag tror att man sätter ett onödigt fokus på själva bokstäverna -- "koden" i stället för att låta barnen utveckla sina fantasi-världar. Att läsa Luria eller Ong om vad som händer när man går från en muntlig till en skriftlig kultur är spännande...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback