Elever och lärare får var sin dator

Som första kommunala skola i Växjö kommun inleder gymnasieskolan Teknikum ett projekt där i huvudsak alla elever i åk 1 och alla lärare får var sin egen dator. Även i grundskolan planeras för motsvarande introduktion. Enligt Patric Svenssson, ordförande i skol- och barnomsorgsnämnden, inleds försöksverksamhet på 5 4-9-skolor, troligen med start under vårterminen. Det är en utveckling som syns i flera kommuner. Bärbara enheter blir billigare, konkurrens från friskolor och framförallt möjligheter till ökad måluppfyllelse genom användning av dagens teknik, är motiv som ligger bakom detta intresse. Inte minst att få möjlighet till ett mer avancerat utvecklingsarbete lockar många kommuner.

I ett arrangemang från Ung Kommunikation i fredags träffades lärare från Linnéuniversitetet och ett arbetslag från Teknikum för att diskutera möjligheter, svårigheter och hinder. Förmiddagen var mer generellt inriktad, där frågor om kommunikation, etiska regler och nya möjligheter till resursutnyttjande på nätet diskuterades. På eftermiddagen koncentrerades arbetet kring de naturvetenskapliga ämnena.

Helt klart är att denna övergång medför ökad belastning på lärare. Organiserad kompetensutveckling är nödvändig, samtidigt som man måste hitta några gemensamma regler för att möta den ökade frihetsgrad för eleverna, som det faktiskt innebär med egna datorer. De stora frågorna är på vilket sätt ämnesutveckling kan ske.

Erfarenheterna från de kommuner som kommit lite längre visar på en positiv utveckling, även om inkörningsproblem kan ta både tid och kraft. Den 23-24 september genomför Umeå kommun en konferens där man just ska diskutera erfarenheterna från sitt 1:1-projekt på gymnasiet som inleddes 2006. I höst fullföljs projektet då alla elever på gymnasiet i Umeå kommun har egen dator.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback