SITE 2010 del 1

Ett massivt engagemang och en stark vilja att förändra och förnya, utveckla och utvecklas.

Ungefär så är mitt samlade intryck från årets SITE-konferens (Society for Information Technology and Teacher Education) i San Diego, USA.

 

Det var för tjugoförsta (!) året i rad som SITE-konferensen gick av stapeln och denna gång samlades drygt 1200 deltagare från 470 lärosäten och 55 nationer för att lyssna till och genomföra mer än 850 presentationer, workshops och seminarier, samt för att delta i några av alla de extramöten som fanns att välja mellan för de som ville träffas och diskutera kring särskilda teman i sk ‘SIG:s’, Special Interest Groups. Allt detta har fokus på IKT i lärarutbildning. Helt fantastiskt.

 

Och - med ett ’just-in-time’-anlänt massivt stöd från politiskt håll i och med den alldeles nyligen publicerade 2010 US Educational Tech Plan kan alla amerikanska lärare och lärarutbildare fortsätta sitt angelägna arbete med att integrera och vidareutveckla IKT i lärarutbildning och skola. Som svensk lärarutbildare kan man med sorg i hjärtat bara konstatera att vi är långt efter i det stödet, särskilt med tanke på proposition kring ny lärarutbildning 2009/10:89 (med den förlegade underrubriken ”Bäst i klassen”) som lades fram för en tid sedan, i vilken IKT helt fallit bort, både ur minnet och alla skrivningar.

 

Jag deltog i SITE-konferensen för första gången. Tillsammans med Lisbeth Frølunde från Roskilde Universitet i Danmark och Marcelo Milrad från Linnéuniversitetet har jag skrivit ett paper kring en pilotstudie om multimodalt berättande som examinationsform som vi genomförde vid dåvarande Växjö universitets lärarutbildning hösten 2009. I en 'Full Paper Presentation' redovisade jag vårt projekt, våra tankar och vårt upplägg av pilotprojektet. 38 personer deltog i seminariet och flera kontakter knöts. Det ska bli spännande att se vad de kontakterna kan tillföra projektet.

Arbetet fortsätter med dataanalys och nya rapporter under våren. Nästa vecka träffar jag företrädare för kommande studentkulls första kurser inom det allmänna utbildningsområdet. Jag hoppas att det mötet leder till att en större grupp av årets nya studenter ska få möjlighet att få ta del av projektets verksamhet.

 

Det finns en tanke bakom SITE, vars företrädare talar om SITE som ”the friendly society” där alla ska känna sig välkomna och sedda. SITE är tänkt att vara ”en internationell, icke-vinstdrivande, utbildningsfokuserad organisation med fokus på utveckling av teorier, metoder och kvalitet för IKT-integrerad utbildning på alla nivåer”. Den som väljer att delta i SITE kommer inte att - som på många andra motsvarande konferenser eller kongresser - mötas av en marknadsplats för multinationella bolag som försöker sälja in sina egna alster. Istället möts man av ett samarkand utan handel där lärarutbildare vill dela med sig av sina erfarenheter (bra och dåliga) och lära sig av varandra. Här finns keynote-talare från de stora ’Ivy League’-universiteten och talare från många av de kanske mindre välrenommerade, men på intet sätt inte mindre aktiva, universiteten runt om i världen. Men, framförallt finns här en mängd presentationer av sådana som du och jag, som gjort något, skrivit om det och som samlats för att dela med sig.

 

Läs mer om organisationen SITE på: http://site.aace.org/

och om konferensen på: http://site.aace.org/conf/


/ Susanna Nordmark
bitr. projektledare, Växjö

Kommentarer
Postat av: Monica Sandorf

Hej Susanna!

Stort tack för dina utmärkta reflektioner, länkar och information från SITE. Jag var själv där och kan bara instämma i att det var mäktigt och tackar därför extra mycket för din "sortering" av alla intryck.

Hälsningar

Monica Sandorf

Göteborgs universitet

2010-05-26 @ 14:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback