Rapport från SITE 2010 (del 3) - om New Media Literacies

Erin B. Reilly från University of Southern California, är  - tillsammans med bl.a. Henry Jenkins - en av de ansvariga bakom projektet www.newmedialiteracies.org. Erin höll en keynotepresentation och en efterföljande workshop på temat ”The Gap between Life and Art - Remix Culture for Learning” - om framtidens lärande, om deltagarkultur och om s.k. remix - nyskapande konst utifrån tidigare kända konstverk eller uttryck.


Att ta något ur sin kontext och placera det i en helt ny och annorlunda dito för att skapa ny innebörd och nya budskap är på intet sätt någon ny företeelse, men tack vare lättillgänglig teknik och nätets fantastiska spridningsmöjligheter har det fått ny betydelse och stort genomslag. På sajten Hamsterpaj.se kunde man t.ex. för flera år sedan se flera exempel på remix. Där fanns bland mycket annat flera klipp ur filmen ”Sagan om Ringen” dubbade med ny, svensk dialog bestående av ord som framför allt motsvarade karaktärernas läpprörelser, alltså inte nödvändigtvis bildade ett sammanhang eller helhet. Numera finns filmen (bland flera andra liknande exempel) att se på Youtube: Sagan om Saftkalaset.

 

Ett nyare exempel med ett annat anslag är en remix på Stanley Kubricks film ”The Shining”. De flesta vet att detta är en riktig skräckklassiker. Men vad blir den i händerna på en remixare?

 

 

 


För skola och undervisning medför NML naturligtvis stora konsekvenser, vi måste ju också förstå och tillämpa dem ur en pedagogisk synvinkel. ”New Media Literacies är något vi lärare helt inte kan bortse från i vår undervisning”, konstaterade Reilly. ”Att plocka in deltagarperspektivet och remix-kulturen i klassrummet - oavsett i vilket ämne - kan också skapa precis det intresse och engagemang vi vill att våra elever ska känna i skolan”.

 

”Be conservative in content, but radical in approach.”

”Låt eleverna ta del av och skapa en transmediell berättelse istället för att ”bara” läsa en bok. Låt dem skriva tillsammans - med och för många - och gärna online, istället för att skriva individuellt och med dig som enda mottagare. Låt dem lösa komplexa problem, t.ex. i en avancerad spelmiljö, istället för att memorera formler.” Det var några av de förslag Reilly presenterade.

 

För oss som kanske fortfarande brottas med vad New Media Literacies egentligen är och vad de kan innebära för skola och utbildning (och inte minst hur det ska översättas...) finns förutom länken ovan och filmen här nedan flera lästips som förhoppningsvis kan sprida ljus över frågorna:

 

 

 

Susanna Nordmark

Bitr. projektledare, Växjö




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback