Sociala nätverk och lärande

I artikeln lärande i digitala tider - forskning 2.0 i senaste numret av Pedagogiska Magasinet (ännu ingen länk till senaste numret) skriver Tomas Kroksmark initierat om sociala nätverk, webb 2.0 och våra möjligheter att utveckal och förstå detta i ett skolperspektiv.

"Den enskilt viktigaste frågan att besvara är vad det i praktiken innebär för lärares arbete då vi nu utvecklar nya och okända metoder, strategiska  och taktiska mönster för hur vi lär i digitala tider. Vi behöver omedelbart ta reda på hur kunskaper utvecklas hos den lärande människan, hur världen organiseras och sorteras och hur en snabbt föränderlig värld framstår som något begripligt för var och en av oss."

Vad lyfter han upp som centralt? För det första måste det vara en forskning som knyter an och apostroferar lärarnas konkreta praktik i form av lärande, kunskapsutveckling och skolans organisation. Här finns en kritik av KK-stiftelsens satsning LearnIT som knappast berört eller blivit en aktiv del av lärarnas kunskapsbas.

För det andra tar han upp vikten av sociala nätverk och webb 2.0 som starka faktorer i lärande och kunskapsutveckling och som utmanar skolans traditioner. Som exempel nämner han sociala bokmärkesnätverk (ett exempel är delicious) , Facebook, datorspel som t ex SimCity och Battlefield och skrivande genom Fanfiction.

Det är utmanande och synnerligen angelägna frågor som Tomas Kroksmark tar upp i artikeln. Den förändring som skett under de senaste åren där sociala mediers användning varit en väldigt stark förändringsfaktor, måste bli en angelägenhet för hela utbildningssystemet och där möten måste finnas mellan konkret skolverksamhet och forskning. Det gäller att skapa strukturer som gör detta möjligt. Kanske är Akademin för skolnära forskning och utveckling vid Högskolan i Jönköping en möjlig väg.

Nu finns Tomas Kroksmarks artikel utlagd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback