Sociala medier och digital kompetens

Inför EU-valet öppnar flera kandidater för ökad möjlighet till dialog och kommunikation genom att använda sociala medier som Facebook, bloggar och Twitter. På Aktuellt igår presenterades Marita Ulvskog och Anna Maria Corazza Bildt, inspirerade av förebilden på detta område Barack Obama.

Användning av sociala medier och dess koppling till digital kompetens är en fråga som mer och mer upptar min tid och som blir allt viktigare i projektet. Vilka kompetenser fordras i dag av en aktiv medborgare? Vilka kompetenser fordras idag av en lärare med målsättningen att bygga kompetenser för få aktiva medborgare? När jag i mitten av 90-talet arbetade med skriva läromedel och hålla IT-kurser handlade det väldigt mycket om att lära ut hur Officepaketet fungerade, hur datorn fungerade som lagringsmaskin och möjligtvis hur nätet fungerade som informationskälla. Efter sekelskiftet ändrade IT-landskapet karaktär. Sociala medier och Web 2.0 har blivit tidens ledord. Nätet har blivit en annan arena än för 10 år sedan. Vad betyder då detta och har det något med digital kompetens att göra? Först är det viktigt att definiera sociala medier. I dagens nummer av Computer Sweden definieras det så här:

"Webbsidor, bloggar och diskussionsforum som människor använder för att presentera sig, knyta kontakter, hålla kontakt och dela med sig av information, åsikter och underhållning. sociala medier innehåller till stor del användarskapat innehåll, medan plattformar för publiceringen oftast tillhandahålls av ett företag. Även virtuella världar räknas som sociala medier."

Googlar man på sociala medier kommer man snabbt till Wikipedia och dess snarlika definition. Även i SR:s programserie På nätet  definieras sociala medier på liknande sätt. Det råder nog ganska stor enighet om hur detta ska definieras. På nätet finns en uppsjö av bilder och tankekartor som beskriver sociala medier  i form av plattformar, aktiviteter och program. Bilden är ett exempel som är hämtad här. Klicka på bilden för förstoring.

Frågan är vad det betyder i fråga om kompetens:
  • Att kunna ta del av givet innehåll
  • Att konkret använda, d.v.s. skapa ett innehåll
  • Att kunna förstå varför innehållet finns
  • Att förstå vad innehållet betyder i form av påverkan
  • Att förstå samhälleliga konsekvenser av att så stor del av nätet består av sociala medier
För lärare tillkommer de ytterst väsentliga frågorna:
  • Vilken betydelse har sociala medier för lärande?
  • Vad betyder den kompetens, den ofta  tysta kunskapen, från användning av sociala medier som många barn och ungdomar har med sig från aktiviteter före och utanför skolan, för skolans sätt att arbeta?
  • Vilka digitala klyftor riskerar att uppkomma och vilken betydelse har eventuellt uppkomna klyftor för möjligheten att bli aktiva medborgare?
Vilka kompetenser är alltså viktiga att lyfta fram i en lärarutbildning och i kompetensutvecklingsinsatser för verksamma lärare? Centralt blir då naturligtvis vilka kompetenser som fordras av lärarutbildare?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Liv

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback