Chefsmöte och utveckling av kommunala tjänster

Var i Helsingborg igår och föreläste för skolledare. I en kraftfull satsning försöker Helsingborgs kommun säkerställa en positiv skolutveckling i kommunen. Till skillnad från min hemkommun och en hel del andra kommuner, där det finns en skarp gräns mellan grundskola och gymnasium, försöker man samla alla skolledare till gemensamma diskussioner. En utvecklingsgrupp är bildad direkt under förvaltningschefen och har som uppgift att stödja, uppmuntra och kanske också driva på rektorer och andra ledare inom skolförvaltningen att inte bara ta hand om det omedelbara utan också skapa långsiktig strategisk utveckling. En gång per månad genomförs gemensamma träffar där olika föreläsningar blandas med gruppvisa diskussioner. Dessa diskussioner redovisas i en gemensam blogg och det förväntas att alla ska bidra.

Temat för arbetet denna termin är bl.a. framtidsfrågor. Föregående möte var Kairos Future inbjuden och gårdagens chefsmöte inleddes av Bo Dahlbom, följt av Ung Kommunikation under eftermiddagen. Positiva reaktioner överlag och förhoppningsvis ledde det till goda diskussioner.

En av frågorna som jag belyste var internets förändrade karaktär och att vi alla på olika sätt bidrar till innehåll. Det finns en delaktighetskultur som sprider sig, det som Henry Jenkins kallar Participatory Culture och som också Helsingborgs rektorer blir en del av via sin blogg. Under bilfärden hem fick jag ytterligare ett exempel på detta. Studio Ett hade ett intressant inslag om Soctanter på nätet. Som första socialförvaltning i Sverige har socialförvaltningen i Malmö skapat en interaktiv tjänst för frågor och svar om socialtjänstfrågor. Alla frågor och svar är publika och presenteras i ett diskussionsforum. Erfarenheterna är mycket goda. Frågor kommer från olika grupper av människor och både frågor och svar läses av ännu fler. Ett innovativt grepp som förhoppningsvis följs av fler.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback