Lärande med mobiltelefon - mobilitet i lärandet

Det har på senaste tiden publicerats en hel del artiklar om mobilitet, mobiltelefoner och lärande. I senaste numret av Datorn i Utbildningen finns en artikel som bl.a. beskriver ett utvecklingsarbete där mobiltelefonen är en central komponent. I en följande artikel utvecklar forskare, lärare och utvecklingsledare synen på mobilitet och lärande. Stefan Pålsson har på KK-stiftelsens blogg Framtidens lärande i flera  artiklar (bl.a. 23/3, 19/3 och 17/3) givit lite olika perspektiv på mobilitet. I vårt projket jobbar vi också på lite olika sätt med dessa frågor. Se temagruppen Amulets.

I en mycket intressant artikel publicerad i International Journal of Mobile and Blended Learning (January-March 2009) beskriver ett antal forskare från England (Sharples, Kukulska-Hulme, Vavoula) och Irland, (Arnedillo-Sanchez) tillsammans med Marcelo Milrad från Växjö universitet,  hur frågor om mobilitet i lärandet utvecklats och vilka utmaningar som finns, utifrån ett europeiskt perspektiv.

Från att ha varit en i huvudsak teknikdriven forskning där mobila enheter stod i fokus, börjar man successivt betona mobilitet kopplad till sammanhangets betydelse, d.v.s. olika miljöer som innefattar
  • mobilitet i det fysiska rummet
  • olika mobila enheter
  • mobilitet i olika begreppsvärldar
  • mobilitet i olika sociala rum
  • lärande utspridd över tid
Intressant blir då att studera hur  lärande faktiskt sker. Hur sker t.ex. lärande vid ett studiebesök på ett museum av en skolklass? Vad händer om det besöket förstärks av mobila enheter som både ger möjlighet till arkivering, samarbete och reflektion för vidare bearbetning i klassrummet? Vad händer om man flyttar matteundervisningen utomhus och liknande förutsättningar ges?

Det här ställer helt nya frågor både om design av lärmiljöer och pedagogisk teori, men också etiska frågeställningar. Detta eftersom tekniken idag ger oss så stora möjligheter till interagerande i väldigt många olika sammanhang där privat blandas med offentligt, fritid med bundna krav. Det blir alltså viktigt att se lärande i perspektiv av helt förändrade beteendemönster med ett allt intensivare flöde av information mellan människor som förstärks av interaktiv teknik. Då måste forskningsfrågorna formuleras i ett samarbete mellan olika discipliner som sociologi, pedagogik och teknik.

Från ett lärarutbildningsperspektiv med dess anknytning  till skolan är naturligtvis ovanstående tankar väldigt viktiga. Här finns en möjlighet för lärarutbildningen, också med den viktiga kopplingen till ämnesdidaktik, att i konkreta samarbeten med skolverksamheten söka svar på frågor som nu behöver ställas för att förstå och kunna utveckla en skolmiljö formad för framtiden.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback