Barnen i SR

I program nr 2 (den 6 mars) diskuterades vad som händer med läsningen efter de första åren i skolan och vilken betydelse det bokliga läsandet har jämfört med de nya textvärldar som barn och ungdomar idag vistas i. Boken intar fortfarande en särställning i skolans verksamhet och är naturligtvis mycket central för att utveckla språket, läsandet och skrivandet. Fortfarande finns dock uppfattningen om ett motsattsförhållande till andra textvärldar: "World og Warcraft är nog bra, men....." Film är värdefullt, men....."
Forskaren Carina Fast, som jag tidigare tagit upp, gav mycket bra argument för att medvetenheten om andra textvärldar är lika viktig som böckerna för att skolan ska kunna upprätthålla kontinuiteten i barnens lärande. De är inte oskrivna blad när de kommer, utan har olika erfarenheter med sig. Alla måste få möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar.
Förslaget till ny lärarutbildning fick sig en välbehövlig släng i programmet. Journalisten Sofia Klemming Nordenskiöld funderar över om gapet, mellan skolans värld och världen utanför skolan med digitala medier och populärkultur, ökar.
I lärarutbildningsutredningen skriver man fram vikten av vuxna förebilder och att barn deltar i vuxnas skrivaktiviteter som t.ex. att skriva vykort och inköpslistor (sid 236). Sofia Klemming Nordenskiöld frågar sig om det inte idag är vanligare att skicka mail än att skriva vykort. Det är bara att instämma, men också lägga till fler aktiviteter som vuxna deltar i, Facebook, YouTube och bloggande.
Läs även andra bloggares åsikter om läsinlärning, språkutveckling skrivande, barnens textvärldar
Kommentarer
Trackback