Barnen i SR

I två program har radioprogrammet Barnen diskuterat läs- och språkutveckling, Att lära sig läsa. Det första programmet (den 23 januari) tar sin utgångspunkt i förskolan och de första åren i grundskolan. Vi möter där barn, förskollärare och lärare i de tidiga åren som diskuterar sin syn på att lära sig läsa. Fortfarande finns diskussioner om när det egentligen passar att börja läsa. Det finns forskare som hävdar att det går alldeles utmärkt vid 2-3 års ålder, andra forskare hävdar att det är viktigare med leken och att läsandet kan vänta tills skolan börjar. Det finns också de som hävdar att man ska vänta in barnen tills de själva visar sig intresserade. Tänkvärda svar på dessa frågeställningar gavs från läraren Sia Magouh, Haninge kommuns skolchef Mats Öhlin och inte minst forskaren Caroline Liberg vid Uppsala universitet.

I program nr 2 (den 6 mars) diskuterades vad som händer med läsningen efter de första åren i skolan och vilken betydelse det bokliga läsandet har jämfört med de nya textvärldar som barn och ungdomar idag vistas i. Boken intar fortfarande en särställning i skolans verksamhet och är naturligtvis mycket central för att utveckla språket, läsandet och skrivandet. Fortfarande finns dock uppfattningen om ett motsattsförhållande till andra textvärldar: "World og Warcraft är nog bra, men....." Film är värdefullt, men....."

Forskaren Carina Fast, som jag tidigare tagit upp, gav mycket bra argument för att medvetenheten om andra textvärldar är lika viktig som böckerna för att skolan ska kunna upprätthålla kontinuiteten i barnens lärande. De är inte oskrivna blad när de kommer, utan har olika erfarenheter med sig. Alla måste få möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar.

Förslaget till ny lärarutbildning fick sig en välbehövlig släng i programmet. Journalisten Sofia Klemming Nordenskiöld funderar över om gapet, mellan skolans värld och världen utanför skolan med digitala medier och populärkultur, ökar.

I lärarutbildningsutredningen skriver man fram vikten av vuxna förebilder och att barn deltar i vuxnas skrivaktiviteter som t.ex. att skriva vykort och inköpslistor (sid 236). Sofia Klemming Nordenskiöld frågar sig om det inte idag är vanligare att skicka mail än att skriva vykort. Det är bara att instämma, men också lägga till fler aktiviteter som vuxna deltar i, Facebook, YouTube och bloggande.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback