Teknik som förändrar förutsättningar för undervisning

Café-IKT är både en seminarieserie och en blogg på Göteborgs universitet. Bloggen drivs av Thomas Lindroth och Johan Lundin. Den 15 december förra året fanns ett intressant inlägg med en länk till Vetenskapslandet där Johan Lundin intervjuas. Programmet handlade om förändrade IT-vanor hos studenter som i sin tur måste förändra lärarens arbete. Studenter använder i högre utsträckning bärbara datorer och trådlösa uppkopplingar, inte bara hemma eller utanför klassrummet utan också direkt under lektionstid. Johan Lundin ger exempel på hur han som lärare i en kurs refererar till en professors forskning, när en av studenterna har hittat en föreläsning på nätet av professorn själv och föreslår att de ska se den i stället för att lyssna på Johans förklaring. Exemplet visar att lärare idag, speciellt kanske i högre utbildning, måste acceptera att studenterna har datorer och ständig uppkoppling till nätet även under föreläsningar och seminarier. Datorn och tillgång till nätet, har för fler och fler ersatt penna och papper som ett ett centralt komplement i studierna.

Även om du har studenter som sitter med papper och penna så finns idag avancerade pennor som gör att du både kan anteckna och spela in det som sägs. Pennan scannar fortlöpande av texten du skriver och synkroniserar den med ljudinspelningen. På ett enkelt sätt kan du sedan flytta över inspelningen och det inscannade materialet till datorn. Texten är sökbart och möjligheter att dela materialet är naturligtvis goda eftersom du snabbt kan ladda upp det på nätet. Livescribe heter tekniken och finns att köpa på bl. a. Amazon (finns ännu inte i Sverige). Med tilläggsprogramvara kan du även göra texten redigerbar. Pennan fungerar alldeles utmärkt, men omvandlingen till text för redigering har jag ännu inte provat.


Det här ar ytterligare ett exempel på hur tekniken förändrar förutsättningarna för lärande och undervisning. Just tekniken med pennan är ett utmärkt exempel på hur avancerad teknik byggs in i redan befintlig teknik och expanderar användningsmöjligheterna. Vi kommer att få se många exempel på detta under de närmaste åren t.ex. när det gäller tidningar och böcker. Med trådlösa kopplingar till nätet skapas helt nya förutsättningar för livet i klassrummet. Utmaningen ligger inte i tekniken som sådan utan i människorna sätt att hantera den.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback