Bloggens ansikten

Lyssnade i lördags på Medierna i P1. Ett mycket intressant program. Diskussionen i programmet visar på den omvandlingsprocess som också medievärlden genomgår. Diskussionen handlade bl.a. om Liza Marklunds bok "Gömda" och hennes och Piratförlagets sätt att definiera en sann historia. Diskussionen har länge funnits i bloggvärlden, men nu har även "gammelmedierna" funnit anledning att diskutera frågan. Vidare diskuterades gränslandet mellan journalistik och annonser på nätet. Den seriösa journalistiken förs den bäst på webben eller i pappersform? Jag tycker mig känna igen både argumenten och sättet att diskutera. Liknande frågor ställs också i ett utbildnings- och lärandeperspektiv, om än med andra förtecken.


Fallet med Liza Marklunds bok "Gömda" illustrerar än en gång bloggvärldens betydelse som medial, men också demokratisk företeelse. Frågan om "Gömda" är en sann historia, bygger på en sann historia eller en mer eller mindre påhittad berättelse till stöd för utsatta kvinnors situation lämnar jag därhän. Möjligtvis med den kommentaren att för många ungdomar är just sanningshalten av stor betydelse för intresset för läsning, så det är inte oviktigt vad som faktiskt gäller.

Det som jag finner intressant i denna debatt är just synen på bloggvärlden och de sociala mediernas betydelse. När jag diskuterar med olika människor om bloggen som företeelse så tycker jag mig se en i många stycken schablonartad bild. Bilden av bloggandet är att det är en arena för okritiska, oseriösa, otrevliga, ointressanta och självhävdande texter och förtjänar varken att läsas eller tas på allvar. Vem minns inte Bertil Torekulls angrepp på Carl Bildt för hans bloggande. Diskussionen om bloggvärlden kontra gammelmedier som i fallet Liza Marklund illustrerar också denna syn.

Just därför är det viktigt att påvisa bloggens olika ansikten. Bloggen är en teknisk innovation som i sin enkelhet fått många att ta ställning och publicera texter av olika slag. Det blir tydligt att det är människorna som tar tekniken i besittning. Bloggandet får alltmer social, politisk, ekonomisk, litterär och pedagogisk betydelse. Vi utbyter erfarenheter med människor vi annars inte skulle kommunicera med. Vi lär av varandra och påverkar varandra. Varför är det fortfarande så att så många har svårt att ta bloggandet på allvar?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback