Förändringar i små steg lyckas bäst

När man arbetar med utvecklingsarbete inom både företag och utbildning, har man troligen en del gemensamma problem. Inom Ung Kommunikation skulle vi kunna ha hjälp av idéer från ledarskapslitteraturen. Till exempel är de som driver och ansvarar för utveckling kanske på många sätt olika de människor som man vill ska utvecklas. Denna skillnad behöver man förstå för att leda med tålamod.

Thomas Lundqvist har skrivit en bok med titeln Biologiskt ledarskap, som presenterades i DN Jobb den 8 februari 2009.

Thomas Lundqvist utgå
r från att de som ska genomföra en förändring behöver känna till att:
  • 80 % är programmerade att vara ifrågasättande eller negativa till förändring.
  • Bara 20 % är uttalat positiva.
  • De flesta tycker om trygghet och att känna igen sig.
  • Båda grupperna behövs.
  • De negativa behövs för stabilitet och långsiktighet.
  • Vi ägnar ofta lång till att tänka ut förändringar och mycket kort tid till genomförandet.
Egentligen är mycket av det klassisk pedagogik enligt Piagets jämviktsmodell, det vill säga när elever (i alla åldrar) ska lära nytt måste denna kunskap bygga på något man känner igen och kan vara den grund, där man fogar in den nya kunskapen (assimilation och ackommodation). 

I det här sammanhanget framhåller Thomas Lundqvist följande faktorer:

  • Människor får göra det de är bra på och får uppmuntran.
  • Små steg är viktiga för att lyckas.
  • Detta ger självförtroende att utveckla sånt de är mindre bra på.
  • Tid är den viktigaste faktorn.
 
Det framhålls att över hälften i ledningen för Thomas Lundqvists företag är ifrågasättande. Om alla genast sa Ja, skulle verksamheten spreta åt alla håll. Och så påpekas att den vanligaste fallgropen är att det går för fort.

Detta kan nog vara något för alla IKT-utvecklare att tänka på och ställa sig frågan varför just vi håller på med ”det nya”? Troligen är vi de 20 % positiva och kanske också otåliga. Det är särskilt besvärande eftersom just IKT-utvecklingen går så snabbt att vi aldrig kommer att hålla jämna steg med skolutveckling, som innefattar så många människor att det inte KAN gå lika fort.

Jag tror vi behöver diskutera hur vi ska förhålla oss till den verkligheten, det vill säga verkligheten finns inte bara utanför skolan, utan skolvärlden representerar också en verklighet vi måste förhålla oss sakligt till.

/
Ann-Marie Folkesson
Projektledare
Ung Kommunikation, Högskolan i Kalmar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback