Blivande fältskola
Ett samarbete mellan en gymnasieskola i Karlskrona, Ung Kommunikation och Blekinge Tekniska Högskola har initierats och ämnar ta ett helhetsgrepp på utvecklingen av gymnasieskolans digitala undervisningskultur.
I början av projektet kommer lärarnas förändrade roll att fokuseras och stödjas. Det arbete som nu påbörjats är att lärarlagen utvecklar pedagogiska och didaktiska grundtankar och idéer kring olika lärandedesigner för att stödja elevernas lärande. De pedagogiska/didaktiska idéerna ligger sedan till grund för hur lärare och elever väljer ut den digitala tekniken som kan tänkas stödja olika sorters lärande.
Utvecklingen av den digitala skolkulturen förutsätter i detta projekt att lärare och elever samverkar och använder mötet för att dels utveckla elevers och lärares digitala kompetens dels utveckla den digitala kulturen. Skolan är utrustad med teknik och kommer framöver också att satsa på mer programvara som kan stödja de pedagogiska tankarna, till exempel så kommer program med ”virtuella världar” att utvecklas vidare inom undervisningen.
Målet med detta projekt är både att utveckla skolans digitala kultur och att erbjuda lärarutbildare och lärarstudenter en miljö där de möter en utvecklad digital kultur. Genom detta projekt kommer gymnasieskolan att redan inom kort att kunna användas som en väl utvecklad fältskola och i samverkan med lärarutbildningen också utvecklas till en kvalitetsklassad fältskola. Detta ligger helt i linje med de förslag om fältskolor som framförs i ”En hållbar lärarutbildning” (SOU 2008:109). Vi återkommer med mer information framöver.
I början av projektet kommer lärarnas förändrade roll att fokuseras och stödjas. Det arbete som nu påbörjats är att lärarlagen utvecklar pedagogiska och didaktiska grundtankar och idéer kring olika lärandedesigner för att stödja elevernas lärande. De pedagogiska/didaktiska idéerna ligger sedan till grund för hur lärare och elever väljer ut den digitala tekniken som kan tänkas stödja olika sorters lärande.
Utvecklingen av den digitala skolkulturen förutsätter i detta projekt att lärare och elever samverkar och använder mötet för att dels utveckla elevers och lärares digitala kompetens dels utveckla den digitala kulturen. Skolan är utrustad med teknik och kommer framöver också att satsa på mer programvara som kan stödja de pedagogiska tankarna, till exempel så kommer program med ”virtuella världar” att utvecklas vidare inom undervisningen.
Målet med detta projekt är både att utveckla skolans digitala kultur och att erbjuda lärarutbildare och lärarstudenter en miljö där de möter en utvecklad digital kultur. Genom detta projekt kommer gymnasieskolan att redan inom kort att kunna användas som en väl utvecklad fältskola och i samverkan med lärarutbildningen också utvecklas till en kvalitetsklassad fältskola. Detta ligger helt i linje med de förslag om fältskolor som framförs i ”En hållbar lärarutbildning” (SOU 2008:109). Vi återkommer med mer information framöver.
Ung Kommunikation, Blekinge Tekniska Högskola
Kommentarer
Postat av: Johannes Schrewelius
Nu snackar vi lärande.
Trackback