Barack Obama, historisk president

Efter en lång och mycket spännande valrörelse blev det nu på morgonen klart att Barack Obama vinner presidentvalet och det oväntat stort. I analyserna lyfts många faktorer fram, hans karisma, tröttheten på Bushadministartionen, den ekonomiska krisen. På det sätt som Obama genomfört sin presidentvalskampanj kommer att både diskuteras och analyseras. Han har på olika sätt lyckats mobilisera nya väljargrupper, ökat intresset för poitiska frågor och haft en enastående förmåga att få ekonomiskt stöd.

Det som blir intressant att följa i eftervalsanalyserna är hur Obama har använt nya medier och nya metoder parallellt med klassiskt politiskt arbete och vilken betydelse dessa nya metoder haft för valutgången. En journalist uttryckte härom dagen att för första gången ligger politiken före näringsliv när det gäller marknadsföring och att få människor i rörelse för ett budskap. Möjlighet till deltagande har på olika sätt förstärkts genom ett mycket medvetet användande av mobil teknik, nätbaserade resurser som Facebook och YouTube. Hans metoder för att samla in pengar där han medvetet gått in för att göra det möjligt för många människor att ge små medel har visat sig vara mycket framgångsrik, det som i
Web 2.0-retoriken kallas den långa svansen, "the long tail".

Vilken betydelse får detta i ett demokratiskt perspektiv, för valrörelser i andra länder och inte minst för för lärande och undervisning?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback