God Jul och Gott Nytt År

tillönskas alla som bidragit till ett mycket intensivt, spännande och utvecklande 2008. Nu ser vi fram mot nya utmaningar under 2009.

Vi har utmaningar lokalt och regionalt med arbetet mot det nya
Linnéuniversitetet. Vi får nu allt starkare stöd för att lyfta IT-frågorna i den gemensamma lärarutbildningen. Detta arbete måste också fasas ihop med förslaget till ny lärarutbildning. Även om vi inte vet exakt hur regeringens proposition kommer att se ut efter alla remissvar så kommer, att döma av de politiska reaktionerna, huvuddelarna i förslaget att bifallas.

På en nationell arena blir det viktigt att gå vidare med att utveckla digital kompetens i lärarutbildningarna. Vilka kompetenser blir viktga för lärare i ett alltmer digitaliserat samhälle? I forskningsansatsen kring Unga Nätkulturer och de beslutade projekten kommer förhoppningsvis på sikt mycket intressant kunskap att genereras och som lärarutbildningarna måste dra nytta av. Att döma av ansökningarna så finns tyvärr inget projekt  som tydligt kopplar mot just lärarutbildning och utveckling av yrkesprofessionen. Jag tror det hade varit önskvärt. Men frågan om utbildningsvetenskaplig forskning har lyfts i Sigbritt Frankes utredning och här tror jag det är viktigt att just lyfta frågor om en förändrad yrkesprofession i förhållande till ett förändrat samhälle. Den modell med starkare koppling mellan forskning och utveckling i FoU-skolor som föreslås i utredningen är intressant.

Internationellt blir det viktigt att fortsättningsvis följa OECD:s arbete i kartläggningen av vad som faktiskt tas upp och utvecklas på lärarutbildingarna. Även arbetet inom EU och uppföljningen av de åtta nyckelkompetenserna är centralt eftersom detta är en fråga för samtliga medlemsländer. Detta ökar också möjigheterna för oss att vidga våra internationella kontakter och hitta intressanta samarbetspartners.

Men nu tar vi först en liten paus och ägnar oss åt julens trevligheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback