De första veckorna

Det har varit en intensiv start på hösten. Att komma till stan efter en lång semester på landet kan upplevas olika. Lysssna på Ludvig Rasmussons kåseri från God morgon världen den 10 aug. Det känns olika varje sommar, men man vänjer sig snabbt. Ibland går det lite väl fort och tempot höjs.

Jag inledde med att träffa lärarutbildare med inrikting på digital kompetens från Mittuniversitetet och presenterade projektet på deras höststart. Det är både tankeväckande och inspirerande att möta andra lärarutbildare som nu tar nya initiativ i frågan om digital kompetens i lärarutbildningen. Vi vet att det kommer nya direktiv och en medveten planläggning behövs. Mittuniversitetet har goda traditioner från arbete med distansutbildning och dessa erfarenheter går att föra vidare och utveckla. Precis som hos oss finns det svårigheter och utmaningar. Vem äger egentligen lärarutbildningen.? Det finns många olika ansvarsnivåer mellan institutioner, fakulteter och styrelse. Till slut landar ansvaret på enkild kursansvarig och då blir det viktigt med kursplaneinnehåll.

Jag har också träffat Högskolan Väst, Institutionen för Ekonomi och IT på deras höstintroduktion på Campus Varberg. Här var min uppgift mera att ge vårt perspektiv på arbetet med ungdomar, ungdomskulturer och nya medier i ett lärande- och undervisningsperspektiv. Det var väldigt stimulerande att möta lärare och forskare med lite annan inriktning än lärarutbildning, allt från juridik och ekonomi till datavetenskap och informatik. Här uppstod en mycket intressant diskussion om studeternas färdigheter och kompetenser när de börjar sin högskoleutbildning. Det brister i läsning av längre texter, uthållighet saknas vid svårare textläsning, värdering av information är bristfällig, skrivandet måste förbättras. De har i stället andra kompetenser med sig som kanske inte utnyttjas i utbildningen, kommunikativa förmågor, kreativitet och öppenhet, digitala förmågor. Kanske dessa inte ska utnyttjas heller? De akademiska studierna kräver kompetenser som innebär förmågor som har med fördjupning och analys att göra. Men då uppstår precis de frågor som både grundskola och gymnasium brottas med. Hur skapa kontinuitet i lärandet som både utmanar, förstärker och förnyar den egna kompetensen och skapar förutsättningaar för ett livslångt lärande.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback