Vidare funderingar

Låt oss fundera vidare på diskussionen i föregående blogginlägg. Skolan har samhällets uppdrag att ge barn och ungdomar en så stabil grund som möjligt att kunna verka som medborgare i samhället. Skolans sätt att lösa denna uppgift har lång historisk tradition och den grundläggande metoden oberoende av nivå och ålder har varit att på olika sätt presentera fakta och därefter kontrollera att innehållet memorerats och förhoppningsvis finns kvar. Det finns oftast alltid ett rätt svar och bedömningen görs hur väl man kan svara upp emot det rätta svaret. Eleverna fostras från första början till att hitta det rätta svaret.

Nätet är väldigt bra på att snabbt och effektivt få fram rätt svar. Det är ingen slump att gogla har blivit ett nytt ord. Så vad är bekymret? Skolan lägger grunden för framtagandet av det rätta svaret som sedan bekräftas med Googles hjälp!

Men någonstans stämmer inte ekvationen. Google ger så många "rätta" svar. Och Google finns överallt hela tiden. Vem måste ta ansvar för tolkningen, värderingen och till slut kunskapen? Du som enskild individ! Ett synnerligen stort ansvar. Får våra elever redskap för det ansvaret?

I
Göteborgsposten har under april månad en intressant artikelserie gått som belyser den diskussion som nu finns om skolan. Jag tycker artiklarna ger upphov till rätt många funderingar, inte bara på ovanstående funderingar utan mer övergripande. Vilken skola vill vi egentligen ha?

Kampen om kunskapen

Eleverna ska lockas att vilja

Livsviktigt att ha lust att lära nytt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback