Vad ska man som lärare göra?

Träffade goda vänner i helgen som är lärare. Vi kom att diskutera hur skolan egentligen ska förhålla sig till digitala medier och IT i skolan. Det finns en självklar öppenhet att i högre utsträckning använda datorn, t.ex. för att skriva, beräkna, presentera, bildbearbeta och även för att söka information. När det däremot gäller barns och ungdomars egna nätvanor finns en mycket större osäkerhet hur man som lärare konkret ska arbeta med dessa frågor. En möjlig väg, som också kom upp i diskussionen, är att låta barn och ungdomar själva komma till tals och visa, beskriva och berätta vad de gör. Men samtidigt finns en osäkerhet, dels i förhållande till innehållet, dels i förhållande till vad kollegor ska tycka. Man ger sig in på ett område man inte vet något om, inte kan bedöma om det är bra eller dåligt eller om det är relevant för skolan. En majoritet väljer hellre att helt undvika att ta upp frågorna. Samtidigt finns en djup otillfredställelse i att faktiskt inte veta något om ett område som har så stor betydlese för de elever man möter.

Organiserad kompetensutveckling och medvetna strategier hos rektorer och skolledare fordras för att ge lärare hjälp och stöd att verkligen ta upp dessa frågor. En sådan kompetensutveckling bör inte bara byggas traditionellt som en kurs, utan också innehålla möjligheter till diskussion och möten med unga människor utanför klassrummet, för att undvika att hamna i den traditionella lärare-elevrollen. Underlag till diskussion finns alltmer i forskning, både nationellt och internationellt, användbart material hos centrala aktörer som Medierådet, Kollegiet och KK-stiftelsens projekt, UR, IT för pedagoger. Uppgiften är att ta initiativ och organisera det. Kraven på att det verkligen görs måste komma från lärare själva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback