Smålandsposten om projektet.......och om skolan

image64I lördags publicerade Smålandsposten en artikel om projektet efter en intervju med mig. Det var ett intressant samtal som varade i en och en halv timme. Efteråt är man lite spänd på resultatet. Det blev en rätt bra beskrivning av projektet även om man gärna hade velat ha med mycket mer för att fullt ut beskriv vad projektet faktiskt handlar om. Tyvärr finns inte artikeln i nätupplagan. Dock är kanske rubriken som synes något provocerande. Som jag kommenterat tidigare i denna blogg kan knappast enbart lärarna lastas för detta.

image65Intressant att i samma nummer framträdde Jan Björklund i ett referat från ett möte vid De svenska historedagarna som hölls i Växjö i fredags. Rubriken på hans artikel var provocerande på sitt sätt. Rubriken har han inte bestämt själv och det är naturligtvis svårt att veta vad han faktiskt sade, men i artikeln citeras han så här:
"Skolan vill lära eleverna demokrati och värden när det i själva verket är mycket viktigare att lära dem 1900-talets europeiska historia."

Hans uttalande, om det stämmer, tyder på samma gamla polarisering mellan skolans fostransuppdrag och kunskapsuppdrag. Jag hade hoppats att vi var på väg bort från den typen av debatt. Är inte kunskap om Europas historia och förhållningssätt till värden och demokrati två sidor av samma mynt? Vad ska man med kunskaper i europeisk historia om man inte kan översätta detta i demokratiska värden?

Samma syn gäller vårt arbete. Vi kan inte arbeta med digital kommunikation som ett egenvärde. Det finns alltid ett innehåll som är kopplat till användningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback