Rekordvinster att hämta på sociala ungdomssajter

Det finns mer att diskutera. Reklam riktat till barn är förbjudet i radio och TV. Ett politiskt ställningstagande som har som grund att värna barn mot alltför starka kommersiella krafter. Nu växer reklamen på nätet och är snart större än TV. Och de sociala ungdomsajterna håvar in rekordvinster enligt DN idag.

"Communities - nätverkssajter - har blivit mycket populära bland reklamköpande företag. På ett effektivt sätt kan företag går runt förbudet mot reklam riktat mot barn i tv och radio och Marknadsdomstolens förbud mot direktreklam till barn under 16 år. Den ökande annonseringen har blivit en guldgruva för nätverkssajterna."

Dessa sajter är också ganska billiga att driva eftersom användarna själva står för materialet så här finns pengar att tjäna för hugade spekulanter. En win-win situation för företag som riktar sig till köpstarka barn och ungdomar och mediaföretag som nischar sig mot nätet.

Man kan fundera över de politiska prioriteringar som görs. Nedladdning av upphovsrättsskyddad musik kriminaliseras och gör en majoritet av ungdomarna till brottslingar. Samtidigt lämnar man fältet vidöppet för exploatering. Vuxna är i stor utsträckning frånvarande.

Det finns ingen enkel lösning. Men det finns starka skäl att ta upp frågan till diskussion inte bara i politiska kretsar utan kanske ännu viktigare, i skolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback