Norge ett föegångsland i arbetet med digital kompetens

Förra veckan avslutades med en konferens i Norge. Meningen var att vi skulle träffa ledningen för en nystartad lärarutbildning på Høgskolen i Vestfold. Tyvärr fick de förhinder i sista minuten. I stället fick vi träffa representanter för Kunskapsdepartementet som beskrev den satsning på digital kompetens som genomförs i Norge under perioden 2004-2008. Det är en mycket ambitiös satsning som omfattar förskola, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och även högre utbildning och då framförallt lärarutbildning. Ett exempel på det sistnämnda är Høgskolen i Vestfolds nystartade utbildning.

Programmet för digital kompetens innehåller fyra olika delar:
  • Infrastruktur
  • FoU
  • Kompetensutveckling
  • Digitala lärresurser, läroplaner och arbetsformer.

Norge har, precis som Sverige, tidigare gjort stora satsningar på IKT i utbildning, dels i perioden 1996-1999, dels i perioden 2000-2003. I den sistnämnda satsades ca 1 miljard NKR. Den stora skillnaden mellan Norge och Sverige är alltså att man från svensk sida inte gjort någonting efter ITiS som avslutades 2000. Den nuvarande svenska regeringen satsar stort på skolans område med kompetensutveckling där man bl.a. lyfter fram områdena läsa, skriva och räkna. I Norge resonerar man på lite annorlunda sätt. Där betonar man också dessa kompetenser, men gör följande beskrivning:

"Digital kompetanse er den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese, skrive og regne, og den kompetansen som kreves for å ta i bruk nye digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte. Programmet er sektorovergripende og rettes mot hele utdanningssektoren - dvs. grunnskole og videregående opplæring, høyere utdanning og voksnes læring." (Ur Program för digitalkopetanse 2004-2008)

Programmet, som finns att ta del av i sin helhet i ovanstånde länk, innehåller flera intressanta satsningar som jag avser att återkomma till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback