Bodil Jönsson i tidskriften Datorn i Utbildningen

I senaste numret av Datorn i Utbildningen skriver Bodil Jönsson en mycket tänkvärd artikel om en förändrad syn på lärande. Så här inleds artikeln:

"Under ett par decennier har det utspelat sig ett fullskaleexperiment mitt ibland oss. Ett fullskaleexperiment som - utan några som helst beslut om skolreformer eller läroplansrevisioner - i grunden förändrat förutsättningarna för lärande, undervisning och utbildning. Dess komponenter är lågt räknat bara tre - datorn, mobiltelefonen och internet - men dess effekter för hur vi lever våra liv och för vad vi lär (och inte lär) är vittgående."

Bodil Jönsson intresserade sig tidigt för datorns och nätets möjligheter när det gäller kunskap och lärande, framförallt med utgångspunkt i funktionshindrades möjligheter till ökat deltagande. Men med uppfattningen att det som är bra för funktionshindrade också är bra för alla, har hon gått vidare med tankar och idéer.

Under 2001 samarbetade lärarutbildningen vid Växjö universitet i ett moment i allmänt utbildningsområde med Certec och Bodil Jönsson. I den design av det kursmoment som Certec stod för, fanns ett koncept kring deltagande som låg långt fram. Det vi idag ser på nätet i stor skala av kommunikation, videofilm, taggning av material och fildelning användes i kursen.

I den efterföljande utvärderingen kunde vi konstatera att det bland studenterna fanns en stor grupp, ca en tredjedel som valt läraryrket just för att man inte ville använda datorer. Men det fanns också en relativt stor grupp som såg nätets kommunikativa möjligheter. Just nu genomför vi i projektet en undersökning av de lärarstudenter som i höstas började sin lärarutbildning i Växjö och Kalmar. Vi frågar om bakgrund och om attityder till digital kompetens. Även studenter på samhällsvetarprogrammet på BTH deltar i undersökningen. Vi kommer inom kort att presentera en mer omfattande analys av resultaten, men vi kan redan nu se en annan attityd bland studenterna. De är mer kunniga och de ser användningen av digitala resurser som en självklar del i utbildning och yrke.

Bodil Jönsson håller föreläsning på Skolforum i Stockholm den 31 oktober kl 9.30-11.00.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback