Vidgat textbegrepp och läsinlärning

I gårdagens nummer av Smålandsposten stod att läsa om Angelstadskolans arbete med bilden i berättandet, (tyvärr ej publicerad i nätupplagan). Angelstadskolan är en av de två skolor, (den andra skolan är Bergundaskolan i Växjö) som inom ramen för temagruppen Det vidgade textbegreppet har ökat sin kompetens när det gäller att arbeta med både stilla och rörliga bilder i ett digitalt berättande. Den erfarenhet lärarna gjort är att nya uttryckssätt ger fler elever chansen att var duktiga. Den som har svårt att uttrycka sig i text får möjlighet att vara kreativ på annat sätt. Det stärker självförtroendet.

I förra veckan var jag med på just denna temagrupps avslutning på AV-Media i Växjö. Där fanns lärare från Angelstadskolan, Bergundaskolan och även Öhrs skola i Växjö. Helt klart är att det inte bara är eleverna som fått ett ökat självförtroende. Vid den gruppvisa diskussionen var just det egna självförtroendet bland lärarna, som kom högt på listan över de positiva erfarenheterna. Det bådar gott för kvaliteten på dessa skolor med tanke på de kommande kraven från Skolverket på digital kompetens och bör vara intressanta VFU-skolor för studenterna.

Några lärare lyfte fram bristande tangentbordsfärdighet bland de yngre barnen som en begränsande faktor vid skapandet av de digitala berättelserna. På Bergundaskolan och Öhrs skola har man också arbetat med att låta eleverna skriva på dator för att lära sig läsa. Där fanns inte dessa begränsningar. Bland dessa barn var användningen av tangentbordet en självklarhet, vilket gjorde att de berättelser de tidigt skapat med text, nu fick nya dimensioner med bild och musik.

I senaste numret (4/07) av Datorn i Utbildningen skildrar några entusiastiska lärare från Kungsgårdens skola i Sandviken hur de helt ändrat metod för läsinlärningen genom att använda datorn. De har under tre år arbetat på nytt sätt. De ser framförallt en dialog kring språket. Barnen arbetar två och två vid datorerna och skapar tillsammans berättelser. Några motoriska begränsningar finns inte och de har från början tillgång till alla bokstäver. Lärarna ser så många fördelar och har svårt att tänka sig att gå tillbaka till de traditionella metoderna för läsinlärning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback