Their Space, Education for a digital generation

Det är fler som är intresserade av frågan om hur barn och ungdomars digitala kompetenser kan komma till sin rätt i skolan. Jag fick tips från Marcelo Milrad om en artikel publicerad från Demos. Demos är en fristående organisation i England som arbetar med samhällsfrågor. De beskriver sin verksamhet på följande sätt:

Who we are
Demos is the think tank for everyday democracy. We believe everyone should be able to make personal choices in their daily lives that contribute to the common good. Our aim is to put this democratic idea into practice by working with organisations in ways that make them more effective and legitimate.

What we work on
We focus on six areas: public services; science and technology ; cities and public space; arts and culture; identity and
global security.

 

Hanna Green och Cecilia Hannon har skrivt en tänkvärd och intressant artikel, Their Space, Education for a digital generation, som utifrån en undersökning gjord med barn och föräldrar, diskuterar konsekvenser för skola och utbildning. De lyfter fram det informella lärande som sker i nätverk och communities och hur viktigt det är att skolan värdesätter detta. Inte med att kopiera, utan att inspireras av och att använda för att ge eleverna tillfälle till reflektion och diskussion kring de aktiviteter som eleverna deltar i. Även skolledarens roll lyfts fram.

 

Värdefullt är att de också betonar den digitala klyfta som riskerar att uppkomma om skolan brister i sitt ansvar. Den klyftan handlar om kompetens och kreativitet snarare än tillgänglighet, mellan de grupper som får stöd och har förmåga att utnyttja de möjligheter som erbjuds och de som inte har dessa möjligheter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback