Praktikanknyt forskningen

I senaste numret av Datorn i Utbildningen diskuterar Peter Becker, chefredaktör och ansvarig utgivare, den viktiga frågan om skolans forskningsanknytning. På många håll betonas nu vikten av att forskningsanknyta skolans undervisning. Ja, anknytning till forskning är viktig, menar Peter Becker. Samtidigt är han kritisk och varnar för att forskningsanknytningen slentrianmässigt kan blir ett mantra för att lösa skolans problem. Det är inte säkert att forskning i största allmänhet ger redskap för skolans verksamhet. En del av forskarens frihet är att själv formulera  forskningsfrågan utan hänsyn till skolans behov.

Det är lika viktigt att framhålla det omvända, nämligen att praktikanknyta forskningen. Vi behöver "bygga skolutveckling på systematisk kunskap, baserad på verklighetsförankrad forskning med stark anknytning till skolans utvecklingsarbete". Dessutom, menar Peter Becker, kan egentligen inte forskningen ge svar på dagens utbildningsproblem. Forskningen kan ta reda på hur det ser ut och ge perspektiv på detta genom att se bakåt. Men det är bara med denna kunskap som de kan blicka framåt. "De kan ge mer eller mindre kloka synpunkter på framtiden, det är allt - och kanske gott nog."

För ett projekt som vårt är det en viktig fråga Peter Becker tar upp. Förhållandet mellan utvecklingsarbete och forskning bör diskuteras. Vårt projekt är i huvudsak ett utvecklingsprojekt, men där vi också betonar anknytningen till forskningen. Men hur systematiserar vi kunskaperna och erfarenheterna som skapas i skola och i lärarutbildning så att  verksamheten utvecklas och hur för vi dessa frågor vidare till forskarsamhället?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback