Hur ska vi flytta ut våra skolor från 1900-talet?

När jag till förra inlägget var inne på nätupplagan av Time hittade jag en lista över populära artiklar. Och där föll mina ögon på en lockande titel: How to Bring Our Schools Out of the 20Th Century? Det var en intressant läsning av flera skäl. Ett skäl var att de hävisade till Sverige som ett gott exempel. Det är alltid spännande och ger lite perspektiv på förändringar. Ett annat skäl är de kompetenser som listades som nödvändiga i det nya seklet.

Artikeln utgår ifrån en rapport som arbetats fram av The New Commission on the Skills of the American Workforce. Enligt artikeln i Time är kommissionen förvånandsvärt eniga om slutsatserna: "we need to bring what we teach and how we teach into the 21th century." Citerat från artikeln:

"Right now we're aiming too low. Competency in reading and math--the focus of so much No Child Left Behind (NCLB) testing--is the meager minimum. Scientific and technical skills are, likewise, utterly necessary but insufficient. Today's economy demands not only a high-level competence in the traditional academic disciplines but also what might be called 21st century skills."


Intressant blir det när de räknar upp vilka kompetenser som krävs:
  • Amerikanska barn och ungdomar måste veta mer om världen. De måste lära sig främmande språk och de måste lära sig att förstå andra kulturer.
  • De måste lära sig att tänka och arbeta över ämnesgränser.
  • De måste lära sig att snabbt hitta, tolka, värdera och hantera information, skilja på relevant och irrelevant information. Detta innefattar också  hantering av bilder i ett vidgat textbegrepp.
  • De måste lära sig att arbeta tillsammans och kunna kommunicera med olika människor, ha god social kompetens.

Den första punkten är intressat. Vi är väl många som har en känsla av att kunskaper om länder utanför USA inte är den bästa hos amerikanarna eller...... det är nog en fördom. Fördomsfullheten minskade dock inte av den video från YouTube som Jan Svärdhagen publicerade på sin blogg häromsisten, (Jan kommer till Kalmar för ett seminarium i februari inom projektets ram).

Så det är väl en alldeles utmärkt målsättning kommissionen föreslår. Det är egentligen ingen skillnad mot vad vi också måste göra, även om vi kanske har hunnit lite längre vad gäller internationalisering.

Vad var det nu för beröm Sverige fick i artikeln? Enligt artikeln koncenterar vi oss på nyckelbegrepp och en djupare förståelse i stället för lära in detaljkunskaper som tydligen är vanligt i USA.  Artikeln citerar bl.a. Roy Pea, co-director of the Standford Center of Innovations in Learning, som säger så här i en jämförelse:

"These might be the key theorems in math, the laws of thermodynamics in science or the relationship between supply and demand in economics. America's bloated textbooks, by contrast, tend to gallop through a mind-numbing stream of topics and subtopics in an attempt to address a vast range of state standards."

När vi nu diskuterar skola och utbildning är det bra att få lite perspektiv på vad vi ska förändra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback