Sista ledningsgruppsmötet för detta år

Igår hade vi det sista ledningsgruppsmötet för året. Framförallt behandlades kommande uppgifter: utvärdering, fördjupning, implementering och forskningsanknytning.

Utvärdering
Vi går vidare med utvärdering av studenternas uppfattningar dels genom fördjupade intervjuer med några av de studenter som deltog i den stora studentenkäten i höstas. En liknande enkät gör vi också mot de studenter som under nästa termin går allmänt utbildningsområde 3 och följaktligen är inne i slutfasen av sin lärarutbildning. Vi kommer också att granska temagruppernas aktiviteter och erbjuda stöd för självreflektion i form av processtöd.

Fördjupning och implementering
Enligt den ursprungliga projektplanen går vi nu in i en fas av fördjupning och implementering. Det innebär att vi måste fokusera på strategisk inriktning. Huvudinriktningen i projektet är förändring i lärarutbildning. Det innebär att förändring måste komma till stånd på olika nivåer. Hur långt har vi kommit när det gäller skrivningar i kurs- och utbildningsplaner? På vilket sätt är lärarutbildare involverade i projektets frågor och aktiviteter? Når temagruppernas verksamhet studenterna i form av kursinnehåll? När det gäller kommande stödinsatser är det viktigt att fokusera på att insatserna verkligen involverar de lärare som är aktiva i studenternas kurser.

Glädjande nog kunde ledningsgruppen godkänna ytterligare initiativ till fördjupning. IKT engelska med
Maria Estling-Vannestål och Ibolya Maricic fördjupar sitt arbete. Dels går arbetet vidare att bygga den språkportal som redan inletts på vår webbsida. Tanken är nu att göra sidan mer interaktiv, låta användare bidra med kommentarer, betygsättning och nya länkar eller idéer för användning. Dels fördjupar man undersökningen av språklärares attityder till att använda nya medier i språkundervisningen. Här finns tankar om både vidareutveckling av kursinnehåll, forskningsanknytning och samarbete med andra lärosäten.
Ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap som är inblandad dels i inriktningen Samhällskunskap, dels i allmänt utbildningsområde går vidare och erbjuder kompetensutveckling för lärare, fördjupade analyser av barns- och ungdomars medievanor och vidgat internationellt utbyte. Tobias Olsson leder arbetet.

Forskningsanknytningen
Vi fortsätter att diskutera formerna för forskningsanknytningen. Viktigt är att bygga strukturer som tillgodoser projektets möjligheter att få en fördjupning av frågorna, dels i form av faktiska forskningsprojekt, dels få en aktiv koppling till examensarbeten, magister- och mastersutbildningar. Helt klart är att lärarutbildningsnämnderna har en central roll. Samtidigt kan de inte bli aktiva utförare i projektet. Detta ansvar måste läggas på enskilda lärare och forskare. Konflikt uppstår naturligtvis när det handlar om prioritering av tid och resurser. Hur kan vi organisera arbetet så att vi på bästa sätt får hållbar utveckling?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback