Mappa Växjö

Med anledning av den skattjakt som genomfördes på campusområdet i Växjö och som Kollegiet skrivit om träffade jag och Marcelo Milrad (ansvarig för temagruppen Amulets och CeLeKT), Margareta Moqvist, Värend GN , Ingemar Johansson Växjö Orienteringsklubb, Martina Arkåsen och Lotta Stigsdotter från Svenska Orienteringsförbundet. Både lokalt i Växjö och på förbundsnivå finns ett intresse av att koppla ny mobil teknik till orientering. Detta av två skäl. Det finns ett intresse av att locka barn och ungdomar att röra sig mer och kan man hitta nya former som delvis tar sin utgångspunkt i en teknik som redan finns hos många ungdomar så skulle mycket vara vunnet. Att det går att intressera ungdomar för denna typ av aktiviteter visade inte minst den skattjakt som redan genomförts.

Men det finns också ett vidare intresse och det är att koppla samman orientering med ett ökat intresse för naturen. Svenska Orienteringsförbundet sponsras på olika sätt av Sveaskog. Man har bl.a. tagit fram ett material för år 4 i skolan som heter Skogsäventyret. Förutom ett kunskapsinnehåll om skogen så finns också kartkunskap som en viktig del. Man har nu funderingar på att också utveckla något material för äldre ungdomar. Det är i detta perspektiv som det finns intresse av att arbeta med mobil teknik och inte bara med GPS som sådant utan också hur man med hjälp av mobil teknik kan koppla ett kunskapsinnehåll till dessa aktiviteter, dvs precis det som Amulets håller på att utveckla.

För Ung Kommunikation är detta intressant av flera skäl. Vi har en ansenlig idrottslärarutbildning i Växjö (som nyligen fått magisterrättigheter i Idrottsvetenskap). Även Högskolan i Kalmar har idrottslärarutbildning så det finns en stor grupp lärarutbildare, högskoleförlagda och verksamhetsförlagda i Sydost, som skulle kunna vara intresserade av denna fråga. En lika intressant fråga är också synen på digital teknik och det stillasittande som många varnar för. Det finns mobil digital teknik som skulle kunna verka i motsatt riktning om man hittar användbara modeller. Dessutom kanske vi skulle kunna få en mer nyanserad debatt om mobilernas vara eller inte vara i skolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback