Digital kompetens

EU-kommissionen har arbetat fram en lista på 8 nyckelkompetenser för det livslånga lärandet. En mer ingående beskrivning hittar du här.

Skolverket, Myndigheten för skolutveckling och KK-stiftelsen har bildat en projektgrupp för att undersöka vad digital kompetens betyder för grundskolan och gymnasieskolan och på vilket sätt den ska synliggöras i styrdokument. Arbetet kommer säkert ockå att påverka examensmålen för lärarutbildning.

Ett alldeles utmärkt initiativ. Bra att diskussionen om digital kompetens nu tas upp och bearbetas av centrala skolmyndigheter. Förhoppningsvis skapas underlag som också når Utbildningsdepartementet. Frågan är dock inte alldeles enkel. Det är lätt att hamna i en uppräkning av en mängd färdigheter. Det är kanske snarare förmågor, förhållningssätt och attityder i ett långsiktigt perspektiv som är viktiga. De flesta barn och ungdomar har i dag en god digital kompetens om vi ser till den konkreta användningen. Det är viktigt för skolan att möta dessa kompetenser på ett positivt sätt genom att använda sig av de arbetsformer och verktyg som är så självklara idag som bl.a. webben medger. Jag är övertygad om att vi kan nå längre och i många fall lyckas bättre med det uppdrag skolan har. Men det skapar också en utmärkt plattform för en dialog om de företelser som inte är så tydliga och självklara: hur förstå världen; hur kunna delta som medborgare; vad är sant och falskt; vilka värderingar speglas; vilka etiska frågeställningar aktualiseras.

Därför är det viktigt att det inte blir ett eget ämne utan återfinns som en självklar del i alla ämnen. Men det ställer också krav på en vidgad komepetens hos lärare. Det finns alltså skäl att välkomna den satsning på kompetensutveckling av lärare som regeringen föreslagit och att förhoppningsvis digital kompetens blir en central komponent i denna satsning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback