Datorer, dataspel och skola, diskussion i Agenda

I Agenda från den 23 mars diskuterades frågan om dataspel och vidare frågan om dataspelens och datorernas roll i skolan. (Fortfarade finns möjligheten att se programmet. Inslaget om dataspel börjar efter ca 30 min.)


Det började bra med en inledande intervju med Per Strömbäck, vd för Spelplan, en organisation för spelutvecklingsföretag, sedan en inklippt intervju med Martin Ingvar och därefter frågor till Mikael Alexandersson. Jag var mest nyfiken på Mikael Alexanderssons synpunkter på förhållandet mellan datorspel, datorer och undervisningen i skolan. Tyvärr slarvade programledaren Karin Hübinette bort de trådar han försökte bygga upp genom att avbryta och ställa irrelevanta frågor. Det är väl också ganska typiskt i denna typ av program att det inte finns tid för fördjupade samtal.

Det som jag uppfattade att Mikael Alexandersson försökte lyfta fram var tre centrala delar:

  • han påvisade den sociala interaktionens betydelse och som är så tydlig i de nya nätbaserade dataspelen
  • han betonade variationens betydelse, dvs digitala medier ger möjlighet för lärare att variera sin undervisning
  • han tog upp frågan om förhållandet mellan form och innehåll.

Alla punkterna är väl värda fördjupade diskussioner, men jag skulle vilja lyfta den sista frågeställningen.

 

Enligt Alexandersson sysslar skolan väldigt mycket med form och metod, men saknar en fördjupad diskussion om innehållsfrågor. Han ger exempel på hur datorerna används i skolan, man blir duktig på att förpacka sitt material, vare sig det är en text eller en presentation. Men att fråga sig vad man tagit upp och varför man lyft fram just detta är mindre intressant. En lärdom för skolan, menar Mikael Alexandersson, är att man i högre utsträckning måste arbeta med innehållsfrågor.

Mikael Alexanderssons beskrivning är säkert riktig till vissa delar. Man lyfter in ett nytt verktyg i skolan och i linje med skolans traditioner och arbetsrutiner så använder lärare och elever datorn precis som man tidigare använt papper och penna. Det är också sant att med hjälp av datorn kan framställningar göras mycket snabbare, snyggare och effektivare utan att det är säkert att kunskaperna fördjupas.


Men räcker det med en fördjupad innehållsdiskussion om man ska ändra på sakernas tillstånd? De former som skolan använt så länge kanske till vissa delar måste se annorlunda ut. Och i den diskussionen spelar naturligtvis den nya tekniken roll. Nya medier har ett formspråk som ligger närmare dagens elever och det måste också ha betydelse för lärandet.

Då är det beklämmande, precis som också Mikael Alexandersson säger i sin avslutande replik i programmet, att dessa frågor inte syns mer i dagens skolpolitiska diskussion. Då finns inte heller utrymmet för lärare att utveckla nya tankar och idéer, som samhällsutvecklingen kräver.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback