Möte med referensgruppen i Växjö

I går träffade jag referensgruppen i Växjö för att informera om hur långt vi kommit i projektet. Många organisatoriska pusselbitar har nu fallit på plats och det är dags att börja det konkreta arbetet. De första temagrupperna är i startgroparna och kunde presentera sina idéer. Jag presenterade också lite tankar om hur det fortsatta arbetet kommer att gestalta sig.

Det var ca 25 personer som hade slutit upp från flera olika verksamheter. Där fanns studenter, lärarutbildare, vfu-lärare, rektorer, doktorander, forskare och representanter från AV-Media och Tech Group. Salen vi samlades i var en traditionell lektionssal, som syns på bilden nedan. En sal som mera inbjuder till föreläsning än dialog. Jag föll naturligtvis i fällan och pratade mest hela tiden  Trots det kom det fram många bra tankar och idéer vid den gemensamma diskussionen.

50779-13

Det intressanta hände när jag avslutade mötet. I normala fall blir det mest tack och hej och alla lämnar rummet i rätt snabb takt. Nu hände det i stället att det uppstod en väldig diskussion. Folk samlades i smågrupper, diskuterade och utbytte erfarenheter. Det fanns helt klart mycket att prata om. Jag tror också nya kontakter knöts. Det slog mig att just precis det Diana Oblinger tog upp i sin föreläsning i Edinburgh blev väldigt tydligt bekräftat. Vi behöver nya typer av lektionssalar, salar som är möblerade för dialog och inte monolog. 

50779-14

Trots den tråkiga lektionssalen kände jag mig riktigt lugnad när jag cyklade hem efter mötet. Här finns intresserade människor som vill göra något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback