Alt-C the next generation, Association for Learning Technology

Befinner mig i Edinburgh på en konferens om IT och lärande i högre utbildning, ALT-C 2006. Det är en internationell konferens, men deltagarna är i huvudsak från Storbritannien och i seminarier och föreläsningar speglas mycket av de frågeställningar som är aktuella här. Det finns ett stort nationellt intresse av att diskutera den högre utbildningen i perspektiv av den snabba digitaliseringen och framförallt internets explosiva utveckling.

Programmet är organiserat i fyra teman:
next generation learning
next generation learnerns
next generation technology
next genereations providers

Det är en intressant uppdelning. De fyra perspektiven känns nödvändiga för att förstå uppgifterna den högre utbildningen står inför. Uppgifter som inte är begränsade till Storbritannien utan är globala.

Jag har nu hört två av tre keynote speakers. Dessa två illustrerar på ett utmärkt sätt skiljelinjerna i synen på de förändringar som är nödvändiga de kommande åren. Den första keynote-speakern var Dr Diana Oblinger från USA, Vice President för
EDUCASE´s teaching and learning initiative. Hon höll ett mycket inspirerande anförande där hon knöt an till det beteende och de förhållningssätt till nya medier som nu syns i ungdomskulturen. Ungdomar som kommer att vara "next generation of lerners" i den högre utbildningen. Hon pekade också på att "next generation in technology" , t ex det vi ser i web 2.0, förstärker denna tendens. Självklart måste "next generation of learning" förhålla sig till denna utveckling. Som ansvarig för Ung Kommunikation kändes det som hon direkt bekräftade de frågor vi ämnar arbeta med. Hon tillförde också ytterligare en dimension i detta sammanhang nämligen det fysiska rummets betydelse och en spännande arkitektur för det samarbetslärande med ny teknik som måste känneteckna framtidens undervisning och lärande. Jag hoppas kunna återvända till hennes anförande senare när hennes presentation publiceras.

Den andra huvudtalaren var professor Tim O´Shea, rektor för University of Edinburgh. Han tog sin utgångspunkt i det som nu finns på framförallt University of Edinburgh och hur fantastiskt de stora universiteten lever upp till de krav som nu ställs på den högre utbildningen. De hade kommit långt i skapandet av den optimala miljön. Den forskning och det utvecklingsarbete som genomförs där kommer att vara det fundament som gör att man nu står rustad för att vara "next generation of providers". De försiktiga frågor som kom upp efter anförandet indikerade att alla inte var överens om den beskrivning som gjordes. Att beskriva sig som de bästa av alla världar kan knappast vara en hållbar strategi att möta de utmaningar vi står inför.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback