Mediepedagogik i Vimmerby

Jag har fått mail från Ing-Marie Fransson, mediepedagog i Vimmer by. Hon skriver följande:

”Det händer väldigt mycket i Vimmerby just nu. Äntligen tycker jag t ex att jag får mina
erfarenheter av arbete med film (över 20 år) att blomma ut på allvar. Vimmerby som
utbildningsregion är inne i en spännande och kraftig tillväxtfas vad gäller kopplingen till
turismen, Astrid Lindgren och berättartraditionen (och kanske inte alls så fokuserat på
själva Astrid som person utan på den trakt från vilken hon hämtat sin inspiration).

Jag började våren 2006, tillsammans med vår kulturchef Anders Eriksson och kultursekreterare
Anna Olausson, att bygga upp en mediepedagogtjänst i Vimmerby Kulturskola. I min tjänst
ligger också skolbio och vi har fått ett första stöd på 50 000 kronor från Svenska
Filminstitutet. Jag har kunnat knyta upp olika nätverk för att få skolbion till en
verksamhet med skolan (bl a med gymnasiet) där eleverna också är engagerade.

Samtidigt som vi byggde upp mediepedagogiken så skrev jag ett förslag till struktur för en
medietekniker-tjänst inom IT-enheten i Vimmerby. Medietekniken går hand i hand med
mediepedagogiken. Vi har fått några timmar i veckan för det. Jag hoppas att jag så småningom
ska få igång kontakter mellan IT-ansvarig på varje skola, medietekniker och mediepedagog.

I mitt arbete strävar jag efter vidgade kontakter med skolor i kommunen. Ett flertal
projektidéer finns redan. AV/Media i Kalmar är en resurs med den utrustning och de filmer
som finns för skolorna att låna. Jag söker också samarbete med mediepedagoger i andra
kommuner.”

Det är mycket spännande att se hur kommuner i regionen tar ansvar för en mediepedagogisk utveckling och tar fasta på ett formspråk som i hög utsträckning används och gillas av våra ungdomar. Förhoppningen är att lärarstudenter via den verksamhetsförlagda utbildningen kommer i kontakt med detta arbete.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback