Lärarstudenter och andra miljöer

Har precis läst Lars Ingelstams bok Kampen om kunskap. Lars Ingelstam är också intervjuad i senaste numret av Skolvärlden.  Hans synpunkter är intressanta på många sätt. Bland annat med tanke på Ove Lindbergs föreläsning som jag beskrev i gårdagens blogginlägg. Det finns många frågor som är värda vidare diskussion.

Jag skulle vilja ta fasta på en specifik fråga som Lars Ingelstam tar upp. Han tycker sig se en utveckling där utbildningen av lärare blir alltmer sluten. Sedan andra världskrigets slut har utvecklingen av läraryrket gått mot större enhetlighet, från läroverkslärare, småskollärare och folkskollärare till en gemensam lärarexamen. En utveckling som i huvudsak varit positiv, enligt Lars Ingelstam. Också införandet av det allmänna utbildningsområdet  har varit bra. Men det finns en tendens att överdriva enhetligheten, i stället för att se positivt på de olikheter som finns. Speciellt om man ser på samhällsutvecklingen idag jämfört med 40-, 50- och 60-talet.

Läraryrket är inte ett yrke utan 99, hävdar han:
"Lärare är 99 yrken tar fasta på att 'lärare' har ansetts vara ett tämligen enhetligt yrke - medan jag avser dra uppmärsamheten till att vara lärare innebär många skiftande kunskapskrav och didaktiska inriktningar."

Han föreslår bl a att lärarstudenter inte bara gör sin verksamhetsförlagda utbildning i skola utan också ser andra kunskapsmiljöer. I perspektiv av vårt projekt Ung Kommunikation är det något att ta fasta på. Faktum är att jag för ett par veckor sedan fick ett erbjudande från en av våra externa samarbetspartners, IST, som är en stor leveratör av administrativa och pedagogiska datasystem till kommuner. De erbjuder lärarstudenter (även lärarutbildare) att under en period följa företagets sätt att implementera dessa system på en skola. Denna process visar ett annat sätt att se på lärande och har en kunskapsprocess som skiljer sig från skolans sätt.

Vi har andra partners i vårt projekt: Tech Group, SVT, Rock City, Reaktor Sydost, AV-Media, Net Port, Artisan, som säkert kan visa upp lika spännande miljöer. I ett vidare perspektiv finns naturligtvis många organisationer och företag med olika kunskapsprocesser som kan vara intressant för lärarstudenter att studera.

Våra lärarstudenter i både Kalmar och Växjö finns långsiktigt placerade i partnerområden som består av en eller flera skolenheter. Detta är mycket bra. Studenterna får en fördjupad kontakt med den yrkesverksamhet som kommer att vara gällande efter utbildningens slut.

Just därför skulle det vara möjligt för lärarstudenterna att under kortare period under sin verksamhetsförlagda tid ges möjlighet att ta del av kunskaps- och lärandeprocesser i andra miljöer än skolans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback