Information till gymnasielärare i Växjö

Idag har gymnasieskolorna i Växjö haft studiedag. Vi har fått använda några timmar till att presentera tankarna bakom Ung Kommunikation och det speciella delprojektet  "Gymnasieelever på nätet" som riktar sig just till gymnasielärare. Det är ett samarbete mellan lärarutbildningen i Växjö, Växjökonferensen, Nätverket SIP och gymnasieförvaltningen. Medverkade gjorde Britt-Louise Ek från RUC (Regionalt Utvecklingscentrum vid Växjö universitet), Stefan Johansson, Nätverket SIP, Maria Johansson, Nätverket SIP och Eva Lundberg, samhällsvetenskapliga institutionen vid Växjö universitet

Ca 400 lärare tog del av presentationerna. Britt-Louise inledde med en kort presentation av RUC och det samarbete som nu inleds med skolverksamheten och de projekt som riktar sig mot gymnasieskolan specifikt. Därefter ägnades tiden åt ung kommunikation, ungdomskulturer och ungdomars medievanor.

Jag inledde med en kortare presentation om bakgrunden till vårt projekt som i mångt och mycket kom att handla om avstånd mellan generationer, den nya digitala ungdomskultur som växer fram och hur vi som lärare och lärarutbildare bör förhålla sig till denna kultur. Dialogen och mötet med de som är aktiva och inne i denna värld är viktig. Därför var det också roligt att få presentera Nätverket SIP som en medaktör i arbetet.

Nätverket SIP


Maria och Stefan bjöd på en rolig och intresseväckande presentation av sig själva och det arbete de gör tillsammans med ungdomar, men också i större projekt tillsammans med AMS, Ungdomsstyrelsen, studieförbund och kommuner. Intressant är när de lyfter fram konkreta exempel på sitt arbete och hur digitala medier är ett mycket verkningsfullt redskap. Det är alltså inte tekniken i sig utan de möjligheter tekniken ger. De tar också upp vikten av ett närmande mellan generationer. Deras kurser "Så funkar en vuxen" och "Så funkar en ungdom" är mycket populära. Samtidigt som de egentligen är alldeles omöjliga. Bara själva konceptet ger upphov till många intressanta diskussioner och som leder tankarna till nya möjliga och omöjliga projekt. Men ett klart budskap kom dock till lärarna: skolan måste på ett aktivt sätt både förstå och ta del av de aktiviteter som ungdomar i dag ägnar sig åt. Inte allt på en gång men att börja i något och utveckla vidare.

Eva Lundberg avslutade med att beskriva ett inslag i lärarutbildningen som handlar om att just undersöka hur egentligen barns och ungdomars medievanor ser ut. Lärarstudenter (ca 400) som går det allmänna utbildningsområdets första termin ska intervjua barn och ungdomar i olika åldrar och från olika miljöer om deras användning av medier på sin fritid, i familjen och i skolan. De ska också ställa frågor om hur de tänker kring dessa aktiviteter. Alla dessa intervjuer bildar sedan ett underlag för fortsatt reflektion och diskussion i ämnet. I kursen kopplar man också tillbaka till den omfattande forskning som finns vid den samhällsvetenskapliga institutionen i Växjö. Det ger också studenterna möjlighet att ta del av ett viktigt forskningsfält och samtidigt vara med och bidra.

Eva kunde inte låta bli att ge oss (föregående talare) en känga när det gäller vårt sätt att se på ungdomarnas medievanor. Så revolutionerande förändringar som vi nu säger oss se,  syns ännu inte i forskningen. Barn och ungdomar läser och ser på TV i hög utsträckning. Man använder olika medier. Självklart används datorer, men kanske mest till spel. Det finns barn och ungdomar, även om de kanske är något färre till antalet, som inte använder sig av datorer och internet.

chatbild1

Så hur ser världen ut? Ja, vi vet att den förändras, men på vilket sätt, i vilken utsträckning och hur fort, det återstå att se. Vi behöver både den ögonblicksbild och de erfarenheter som Nätverket SIP ser direkt i sin verksamhet. Vi behöver också följa upp med forskning som ger oss de fördjupade svar vi behöver i lärarutbildning och skola.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback