Samordning

Att organisera ett projekt av den här omfattningen där tre lärosäten, pilotskolor, externa organisationer och företag är involverade handlar mycket om samordning och respekt för varandras styrkor och erfarenheter. Många goda initiativ tas och det gäller att se på vilket sätt initiativen kan gynna projektets grundläggande målsättning. Det är den målsättningen som måste vara bärande för de ställningstaganden som görs i styrgrupp och projektgrupp och det är den som KK-stiftelsen stöder och håller oss ansvariga för. Ja, egentligen är KK-stiftelsen ännu skarpare. Jag som projektledare hålls ansvarig för att vidmakthålla den grundläggande visionen i projektet.

Vilken är då den? frågar sig vän av ordning. Utgångspunkten är de skrivningar som finns i vår ansökan där ung kommunikation, sydostsamarbete och successiv implementering av digital kompetens i kurser och kursplaner som är det bärande. Här kan vi ha olika bilder av vad det konkret innebär. Förhoppningen är att vi i inledningsfasen skaffar oss en gemensam bild. Vi i projektledningen måste göra vårt bästa för att tydliggöra detta.

Apropå detta med goda initiativ (jag skrev om gårdagens möte i arbetsgruppen för Mediehuset). I fredags var jag på Think Tank, en seminarieserie för erfarenhetsutbyte kring lärande och teknik med Jorge de Sousa Pires, medieteknolog, som värd. Fredagens seminarium var det 57:e i ordningen, imponerande. Fredagens bidrag lämnades från Vxu, från BTH och via Skype från USA. Diskussionen handlade om lärande med handhållna apparater, podLearning. Viktiga frågor ställdes om villkoren för lärande där den nya tekniken ständigt är närvarande. Detta är en grundläggande fråga i vårt projekt och jag ser fram emot fortsatt intressant diskussion.

I dag har jag varit i Kalmar och diskuterat ett utökat samarbete i sydost när det gäller den verksamhetsförlagda utbildningen. Detta är också en central fråga i vårt projekt. Hur kan den verksamhetsförlagda utbildningen bilda en bro mellan den kompetens och de erfarenheter som finns på de enskilda lärosätena och den kompetens och de erfarenheter som finns i skolorganisationen? Jag tror vi gör ett stort misstag om vi förutsätter att kompetensen finns på lärosätena och de som ska kompetensutvecklas finns i skolorganisationen. Det är i själva mötet mellan dessa olika kompetenser som något nytt kan utvecklas. Jag hoppas att de temagrupper som vi planerar för ska bli just de arenor för utveckling och kreativitet som är nödvändig för ett nyskapande i lärarutbildningen både vad gäller IT och VFU.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback