Arbetsdag

En dag utan möten eller konferenser. Någon gång måste allt det arbete göras som genereras av alla möten man deltar i. Fortfarande återstår en hel i mitt nuvarande arbete innan jag med full kraft kan gå vidare med projektet. Men alltmer fokus måste nu läggas på att översätta vision, organisation och ekonomi till en konkret verksamhet.
Tack för den första kommentaren på denna blogg, Johan. Ditt inlägg var mycket intressant och bidrar förhoppningsvis till fortsatt diskussion. Tänkvärt exempel på tydlig transfereffekt.
Gårdagens utbildningsdag som AV-Media organiserade innehöll också en annan intressant programpunkt där unikum presenterades. Det är ett koncept för digital online dokumentation i skolverksamhet, framförallt när det gäller IUP, individuella utvecklingsplaner. Så här presenteras verksamheten på hemsidan:
Vi vill ta fram världens bästa verktyg för mål, planering, dokumentation och kvalitet i skolan. Därför arbetar vi tätt, tätt tillsammans med er elever, lärare, föräldrar och skolledare. Du når oss och verktygen via internet, när som helst, från skolan, från hemmet eller från jobbet (www.unikum.net).
Jonas Rydberg som höll i presentationen gjorde ett utmärkt arbete och presenterade de bakomliggande idéerna. Idéer som inte bara har med verktyget att göra utan överhuvudtaget har betydelse för skolans kvalitetsarbete. Ett arbete som är högt prioriterat i skolan idag, med all rätt.
Det jag funderade över var snarare den exponering som nu sker av elevernas utveckling. Enligt riksdagsbeslut är de individuella utvecklingsplanerna offentliga handlingar och kan läsas av var och en. Skolan är ägare av dokumenten och avgör hur de ska hanteras. Hur går det med den personliga integreteten? Är skolans personal beredda på den avvägning som måste göras mellan bedömning och individuell utveckling, både av sociala och kunskapsmässiga mål?
När nu den nya tekniken gör dessa utvecklingsplaner lättillgängliga ökar den offentliga exponeringen betydligt. Är det till nytta för våra barns utveckling? Borde inte de individuella utvecklisplanerna vara varje familjs egendom och varje elev därmed ha förfoganderätten över sin egen utvecklingsplan. Detta är naturligtvis en politisk fråga, men jag tycker ändå att den måste ställas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback