Medierådets undersökning i nya numret av IT&lärande

KK_IT_o_lar

IT och lärande för lärarutbildningen är ute nu med ett nytt nummer. Finns att ladda hem som pdf-fil om du inte hittar den någonstans i tryckt form.

Här kan man bl a läsa om Medierådet som för andra gången undersökt medievanor hos 2000 barn och ungdomar mellan 9 och 16 år. Idag använder 82% internet jämfört med 70% förra året.

Det finns skäl för alla som arbetar med barn och ungdomar i dessa åldrar att ta del av undersökningen. Det finns många myter om hur barns och ungdomars medievanor ser ut och det är bra att kartläggning sker. Samtidigt tycker jag också att man måste se lite kritiskt på undersökningen. En av alternativen när det gäller fritidsaktiviteter är: "håller på med internet, surfar och chattar". Vad betyder det alternativet egentligen? Igår var jag på besök på SVT här i Växjö. De har nyligen flyttat ut till campusområdet i det nya mediehuset Delta. Där produceras bl a programmet Bobster. En väsentlig idé med programmet och för övrigt en väsentlig idé i SVT:s övriga programproduktion är integrering med webbben. TV görs för webben och webben för TV.

Ett barn som är aktiv deltagare i programmet genom att både använda TV och internet, vad betyder då alternativet "internet, surfar och chattar"? Detsamma gäller om man är musikintresserad. En västentlig del kanske är att byta musik över nätet, att spela in sig själv och skicka upp det till YouTube. Är det musikaktivitet eller internetaktivitet?  I Medierådets undersökning har man också ställt frågor om Internet där man specificerat olika aktiviteter. Ett av alternativen, som också ligger i topp är just att chatta. Men är inte chatten oftast en del av något annat,  t ex ett sätt att träffa kompisar, att göra skolarbeten ihop, att utbyta musik osv? Jag tror det är viktigt att man går ifrån synen på att internet är en arena för surfande och chattande. Internet är ett redskap som på många sätt förstärker de fritidsaktiviteter du redan är intresserad av och det är som sådant man bör undersöka dess betydelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback