Tre möten denna vecka

Denna vecka har jag haft tre möten som på olika sätt fört projektet framåt, även om man bitvis tycker att det går otroligt långsamt. Egentligen känns det som vi inte har startat på riktigt än. Mycket av tiden går åt till att informera och bygga nätverk som långsiktigt måste vara hållbara.
I onsdags träffade jag Forumgruppen på Växjö universitet. Den gruppen består av samtliga prefekter, dekaner och enhetschefer på universitetet. Jag informerade om projektets idé och utgångspunkt. Förankringsprocessen på våra lärosäten är viktig. Det måste finnas ett stöd från ledningen inte bara centralt utan även på övriga ledningsnivåer. Det blev bra frågor efter presentationen, bl a om möjligheterna för spridning till övriga ämnen och utbildningar; samarbetet med externa intressenter; svårigheterna att kanalisera det som är centralt och nyttigt i den nya kultur som växer upp kring nätet; inte minst kunna och våga prioritera för att nå resultat. Projektet innebär ett stort stöd till lärarutbildningen samtidigt som det finns många önskemål. Frågor som kom upp är viktiga för projektet att ta med och bearbeta.

Under tordagen träffade jag först representanter för Apple som med stort intresse tog del av vår projektidé. Vi hade en bra diskussion om möjligheterna till ett närmare samarbete. Från Apples sida ville man speciellt lyfta fram arbetet med det vidgade textbegreppet och användningen av videofilm. Även arbetet med mobila enheter som iPod är också ett intressant område för deras del. Apple har redan kontakter med Svenska Filminstitutet och de regionala resurscentra som finns, bl a då Reaktor Sydost. Även kontakter med Högskolan i Kalmar finns. Vi enades om att fortsätta dialogen och mer konkret se vilka samarbetsmöjligheter som finns när temagrupperna etableras. 

Lite senare under torsdagen träffade jag representanter för studenterna och diskterade hur vi kan öka rekryteringen av nya studenter till projektet. Studenternas medverkan är central för att vi ska lyckas i våra föresatser. Det är viktigt att hålla intresset vid liv. Här känner jag att vi tappat lite fart. Flera studenter har av olika skäl prioriterat om och har inte samma intresse längre. Vi måste intensifiera våra ansträngnngar att hitta former för att locka fram intresset igen och rekrytera nya studenter. En student gav uttryck för en besvikelse som studenterna kände när de kom ut på VFU. Då hade de precis haft teoridelar som pekat ut vikten av IT-kompetens. Men när de kom ut i skolorna kunde man på många håll se både gamla och oanvända datorer. IT användes inte alls i så stor utsträckning som de hade trott.
Här är det viktigt att hitta former för att knyta skolledare till projektet.  Vikten av att få med ledningen gäller inte bara på de tre lärosätena utan i minst lika hög grad skolledare på olika funktioner i våra VFU-skolor. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback