Studiebesök i England

Har under veckan varit i England tillsammans med Peter Karlsudd från Högskolan i Kalmar , Marcelo Milrad och Fredik Alserin från Växjö universitet. Avsikten med besöket var dels att fördjupa kontakterna med tidigare samarbetspartners, knyta kontakter med nya och göra studiebesök på en IT-skola, ett experimenthus och institut för framtidsstudier inom området IT och lärande.
Vi började besöket på
Oxford Brookes University där vi diskuterade projektsamarbete inom ramen för ett brittiskt forskningsprogram, ESRC Society Today, med speciell inriktning på Technolgy Enhanced Learning. Det fanns ett gemensamt intresse av att gå vidare på temat Young Technologies. Även om vi inte får igenom en ansökan bäddar detta arbete för en fortsatt samverkan mellan Ung Kommunikation och Oxford Brookes.

Vi fortsatte resan mot Nottingham och University of Nottingham. Vi fick ett mycket intressant möte med professor Mike Sharple som leder en spännande tvärvetenskaplig institution, LSRI, Learning Sience Research Institute, där flera discipliner samverkar, (Computer Science and IT (CSIT), Education, and Psychology). Läs mer om deras forskningsområden. Vi presenterade initiativet från KK-stiftelsen och vår inriktning. Vi uppehöll oss mycket vid lärarutbildningen och utvecklingen i skolan med avseende på informations- och kommunikationsteknik. I England finns nu ett mycket ambitiöst program för att upprusta och modernisera samtliga skolor och där naturligtvis användningen av nya medier spelar stor roll.  Flera av LSRI:s forskningsområden gäller just lärande, inte bara i skolan utan också i miljöer utanför skolan, bl.a. museer. Ett fokus finns på användning av mobila enheter, som handdatorer och mobiltelefoner. Eftersom vi i vårt projekt kommer att ha med mobilitet som ett viktigt område var besöket viktigt. Marcelo och Fredrik arbetar specifikt med dessa frågor och i diskussionen framkom också att deras utvecklingsarbete ligger långt framme.

Efter vårt besök på universitetet besökte vi Djanogly Academy School, en statsfinansierad  grundskola med IT-profil, (de flesta allmänna skolor i England är kommunala eller regionala, men ett fåtal med speciella profiler är statsfinansierade). Varje elev har tillgång till en enskild dator under hela skoldagen. Datorn får dock inte tas från skolan utan låses in efter skoldagens slut. Skolan finns i ett fattigt och kriminellt belastat område i centrala Nottingham. Vårt besök gav upphov till många tankar. När vi gick runt på skolan fick vi intrycket att både personal och elever trivdes mycket bra. Det fanns ett lugnt arbetsklimat och eleverna arbetade engagerat. Samtidigt var det en väldigt traditionell skolmiljö. I stället för att vara fördjupade i arbetsböcker var eleverna fördjupade i innehållet i sin egen dator och arbetade med enskilda uppgifter. Datorerna verkade tyvärr inte ha tillfört något vad gäller arbetets organisering i klassrummet. Skolan har bara varit i gång i ett år och det är förståligt om personalen inte riktigt hittat fram till den fulla potential som datorerna innebär. Vi hade inte tillfälle att diskutera dessa frågor med personalen så vi kunde inte få svar på deras syn på organisation och användning. Jag kom att tänka på en bild som finns i Peter Gärdenfors bok Fängslande information. En man går i en labyrint med alla dess gångar och stopp. När mannen kommit ur labyrinten fortsätter han att gå på samma sätt som i labyrinten även om väggarna nu är borta. Det finns en risk om man installerar en mängd datorer i skolan, men inte funderar över arbetets organisering, att datorerna snarare blir en konserverande faktor än en källa till innovation och nytänkande.

Vårt besök avslutades i Bristol med dels ett besök på en av Storbritanniens största experimenthus, dels ett besök på Future Lab.

@Bristol är, precis som många Sience centers i Sverige, intressanta för att stimulera intresset för naturvetenskap och teknik. Många har också samarbete med skolor och lärarutbildningar. Så även @Bristol. Vi diskuterade möjligheterna att utnyttja nätbaserade tjänster för att öka kvaliteten i besöken. Med aktiva webbsidor får man möjlighet att förbereda besöket. Med mobila enheter på plats som på olika sätt används under besöket av eleverna ges möjligheter att på ett snabbt och effektivt sätt samla relevant information. Denna information förs via intelligenta system snabbt  över till webbsidor för att bearbetas individuellt eller i grupp när eleverna kommer tillbaka till skolan. @Bristol är precis i inledningen av ett sådant arbete och det finns en samverkan med Växjö inom ramen för ett EU-projekt där dessa tankar utvecklas. Ur vårt projekts perspektiv är detta också intressant eftersom användning av ny teknik inom naturvetenskap och teknik är upptaget som ett av temaområdena. Naturvetenskap är ett  profilområde för Högskolan i Kalmar och teknik finns vid Blekinge Tekniska Högskola. Dessutom finns Science centers i Kalmar, Karlshamn och Växjö. Det borde finnas förutsättningar för ett utökat samarbete.

Future Lab eller Nesta Future Lab, som det hette tidigare, är ett institut som sysslar med studier av lärande och teknik i ett framtidsperspektiv. Det som var intressant att diskutera med Future Lab var framförallt deras intresse av att undersöka vilka möjligheter spel kan användas i lärandesituationer. De kommer också att före sommaren presentera en publikation om lärarutbildningen i Storbritannien i perspektiv av användning av nya medier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback