Galären, en friskola som utvecklar arbetsformerna

I torsdags besökte jag friskolan Galären i Karlskrona. Galären medverkar i Ung Kommunikation genom att ett gymnasiearbetslag under hösten genomfört en forskningscirkel under ledning av Rose-Marie Olsson, se tidigare blogginlägg. Nu fick jag tillfälle att träffa hela personalgruppen med lärare från åk 4 till gymnasiet, en ung lärarkår med stora ambitioner.

Min uppgift vara att inspirera och skapa former för reflektion. En utmanande men stimulerande uppgift på en skola som befinner sig mitt i brännpunkten av en mängd frågor som har med skolans roll och uppgift att göra, exempelvis:
  • synen på teknikens roll och hur de digitala frågorna integreras i undervisning och lärande
  • koncentration och brist på koncentration
  • lärböckernas roll
  • klassrummets organisation
  • skolans organisation

Helt klart är att det inte finns några färdiga lösningar, bara erfarenheter skapade i ett hårt arbete. Skolan har en medveten skolledning som både ställer krav och ger möjlighet för gemensam reflektion. De organiserar verksamheten genom att i stor utsträckning använda öppna och fria IT-tjänster för att göra informationshanteringen så transparent som möjligt och därigenom också minska kostnaderna. Men samtidigt uppstår under uppbyggnadsarbetet "strul" och flaskhalsar med tekniken som är svåra att förutse. Detta ger naturligtvis en extra belastning på lärare och skolledning som måste hanteras. Positivt är att det finns en vilja till förnyelse och utveckling där en väg kan vara ett ökat utbyte med aktörer utanför Galären, exempelvis BTH, lärarutbildningen vid Linnéuniversietetet eller näringslivet.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback