Hur bedöma digital kompetens?

Francesc Pedrò tog i intervjun från seminariet i London upp vikten av att man i skolan också strävar efter att bedöma de färdigheter och kompetenser som man anser vara viktiga och dit hör verkligen frågan om digital kompetens. Samtidigt finns en fara i att begreppet digital kompetens leder oss fel. Som om att digital kompetens bara handlar om färdigheter att hantera datorn i olika situationer. Den är mer mångfasetterad än så. Den handlar bl.a också om:
  • Förståelse för en samhällsutveckling som i allt högre utsträckning påverkas av snabb teknikutveckling och vilka konsekvenser den får för värden, relationer, samhällsfunktioner
  • Förståelse för hur och i vilka sammanhang denna nya teknik kan förstärka och fördjupa kunskapen i ämnen och kunskapsfält
  • Förståelse för vilka förmågor som blir alltmer viktiga i ett aktivt medborgarskap
Dessa punkter ger en bild av frågans komplexitet. Än svårare blir det när det kommer till frågan om att göra bedömningar, som ger oss mått på om vi nått målet?

Rose-Marie Olsson på BTH, har under föregående termin genomfört en forskningscirkel med friskolan Galären i Karlskrona för att utröna hur de arbetat med att utnyttja de digitala möjligheterna för att förstärka lärandet. En del av det arbetet finns beskrivet i några inlägg på Galärens blogg. Nu går Rose-Marie vidare och tänker under detta år försöka arbeta fram en analysram för digital kompetens.

Projektet syftar till att utveckla en teoretiskt och praktiskt förankrad analysram för att synliggöra digital kompetens inom lärarprofessionen för högskolelärare och gymnasielärare. Tanken är att utveckla en analysram i relation till nuvarande kunskap om digital kompetens, undervisningsdesign och Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Detta görs i en pilotstudie tillsammans med begränsat antal högskolelärare vid Samhällsvetarprogram på BTH, samt pilotprojekt med lärare på gymnasieskola i Karlskrona.

Förhoppningsvis ger pilotprojektet en pusselbit till hur vi kan arbeta vidare med och bedöma kompetenser, färdigheter och förståelse för digitala medier i ett undervisningsperspektiv. Något som varje lärare bör bli medveten om och väva in i sin praktik.

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Victoria

Hej

Jag går lärarutbildningen i Skövde och just nu har vi en kurs om Pedagogisk digital kompetens. Där vi ska utreda vad den pedagogiska digitala kompetensen innebär. Det är intressant att du tar upp digital kompetens som mångfasetterad. Då det är ett oerhört fokus på just datorerna och inte på de områden som du också tar upp i din blogg. En mycket intressant fråga kring bedömning av den digital kompetensen. Digital kompetens är ett komplext område som det inte diskuteras med djupgående kring. Därför blir det också svårt att veta om man nått målet.



Mvh


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback